March 4, 2024

Buah Kundur atau lebih dikenali dengan nama ilmiahnya, Benincasa hispida (Thunb. ex Murr.) Congn., adalah sejenis tumbuhan dari famili Cucurbitaceae. Dikenali juga dengan nama Wax gourd, ia adalah sejenis tumbuhan merayap yang biasanya memanjat dengan bantuan sulur paut.

Ciri-Ciri Fizikal Kundur

Batang pokok kundur biasanya berbentuk segi-segi, berbulu halus dan berwarna hijau ketika muda. Apabila matang, ia bertukar warna ke perangan dan menjadi licin. Daunnya bergaris, berbentuk ovat dan berlobus 5-11 segmen yang berbentuk runcing atau segi tiga. Hijau tua dengan baunya yang khas apabila diramas, daun pokok Kundur berbulu kasar dan memiliki petiol yang berukuran antara 5-10 cm panjang.

Pokok Kundur memiliki sulur paut yang bercabang 2-3 dan berukuran 10-35 cm panjang. Bunga jantan berwarna kuning dan berdiameter 4-5 cm dengan pedisel 5-10 cm panjang. Sedangkan bunga betina sedikit lebih kecil, dengan diameter 3-4 cm dan pedisel 2-4 cm panjang. Ovarinya berbentuk ovoid atau silinder.

Khasiat dan Kegunaan Kundur

Buah kundur mempunyai bentuk yang berbeza-beza mengikut kultivar – ada yang berbentuk ovoid-oblong atau bulat (globos). Buah ini berbulu halus sedikit dan berwarna putih. Saiz buah mampu mencapai 25-40 cm diameter.

Masyarakat Melayu sering menggunakannya sebagai sayuran, sama ada dimasak sebagai lauk atau dijadikan acar. Buah yang cukup masak, terutama kultivar yang berbuah globos, sering dijadikan halwa.

Buah Kundur juga dikenali dengan khasiat makanannya yang agak sederhana. Dalam 100 g bahagian yang boleh dimakan buah kundur mengandungi: air 95.5 g, protein 0.5 g, lemak 0.2 g, karbohidrat 4 g, serat 0.5 g, kalsium 11 mg, fosforus 14 mg, ferum 0.2 mg, natrium 2mg, kalium 131 mg, vitamin A 0.02 mg, vitamin B1 0.31 mg, niasin 0.2 mg dan Vitamin C 6.8 mg.

Penanaman Buah Kundur

Buah Kundur mudah ditanam dengan cara semaian biji benih. Biji yang diperoleh dari buah yang sudah matang biasanya ditanam langsung ke tanah. Dalam satu lubang biasanya ditanam 3-4 biji dan setelah bercambah, pokok yang subur akan dibiarkan tumbuh sementara yang lainnya akan dibuang.

Tumbuhan ini memerlukan sokongan para yang kukuh untuk membolehkan ia memanjat. Tanaman Kundur biasanya tidak memerlukan penjagaan yang rapi tetapi memerlukan tanah yang subur dan bersaliran baik.

Number of View :2281

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam