Pokok Asam Gelugur

asam_gelugur

Gambar di atas ni aku ambil masa balik kampung dua minggu lepas. Terjumpa pulak pokok Asam Gelugur masa pergi rumah saudara. Pokok ni memang terlalu tinggi lampai. Usianya mungkin lebih dari 30 tahun agaknya. Menurut tuannya, dia ada lebih kurang 3 batang pokok kalau tak silap. Masa aku pergi ke sana, dia sedang memotong dan menghiris buah asam tersebut untuk dijemur. Setelah dijemur, pemborong akan datang ke rumah dia untuk membeli ke semua asam gelugur tersebut secara borong. Tak banyak orang yang mengusakan tanaman ini secara komersil. Mungkin penggunaanya yang agak terhad dan keuntungannya tidak seberapa. Jadi, pokok ini hanyalah pokok turun-temurun dari keluarga mereka yang terdahulu. Bila musimnya memang terlalu banyak buah yang gugur, nak makan segar memang tak berapa sedap sangat. Begitulah kisah pokok asam gelugur ini.

asam_gelugur2

Gambar di atas merupakan putik buah asam gelugur yang baru nak berkembang. Maaflah, tak dapat nak ambil gambar pokok sebenar kerana terlalu tinggi sangat.

Ada sesiapa yang mempunyai tanaman unik di rumah anda, bolehlah kirimkan ke Blog ini untuk tatapan generasi yang baru.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :25429

36 comments

  1. Saya suka makan pucuk muda pokok asam gelugur ni masa kecil dulu. Rangup dan tentunya masam. Macam makan kepingan pelam muda. Tapi tak boleh makan banyak. Ngilu gigi.

  2. pucuk asam gelugor boleh digulai bersama ikan. Buat gulai kuning, sedikit pucuk asam ni dihiris halus. Jgn letak asam sebab pucuk asam ni masam. Sedap gulai kuning cili padi ikan dengan pucuk asamni

  3. kata orang tua2 kalo tanam pokok asam gelugor, penanamnya tak akan sempat petik hasil tanamannya, sebabnya pokok ni tunggu tuannya mati terlebih dulu,…hehe.. baru ianya berbuah…tak tahu lah betul ke tak..tapi kat kampung saya pokok ni hanya ada beberapa sahaja..memang payah untuk kita temui…dan anggaran umur pokok gelugor ni memang dah mencecah 20-30 tahun..

  4. ermm kt umh ade pokok nih… tk tau lak nih pokok asam gelugur… pucuk die leh wat masak gulai @ asam klu tk silap… mmg sedap giler

  5. Asam gelugor=Garcinia mangostana. sama spesies dengan manggis. sekarang ada pokok yang rendahpun boleh berbuah. teknologi nurseri di perak. kalau tak silap di terung/terom, perak

  6. Asam gelugor nama saintifik dia kalau tak silap ialah Garcinia atroviridis, pucuknya sedap kalau dibuat masak lemak cili api dengan telor itik tau ikan tenggiri, ikan keli salai, pucuknya juga boleh dimakan mentah sebagai ulam, baik untuk menurunkan tekanan darah tinggi sekarang ni ditanam sebagai pokok hiasan, sekarang ni tak perlu tunggu tuan yg menanam meninggal baru nak berbuah, di kompleks c putrajaya ada ditanam beberapa pokok, dah berbuah pun…

  7. Kat kg aku sekarang ni banyak org tanam sebab boleh buat duit , sekarang ni tak payah tunggu lama sampai x sempat nak rasa buah…rasanya 5-6 tahun dah berbuah kot…Arwah bapak aku ada tanam kat kebun dia, mau 6-7 pokok…aku cuba tanam di kebin tapi tak hidup…dia nak tempat lembab kot…

  8. saya berminat nak tanam pokok asam gelugor,ada kwn2 yg boleh bantu cara mana nak tanam dia,dan di mana sy boleh dapat benih pokok tu,siapa boleh bantu hubungi saya 0192610045 nahar afendi

  9. pucuk asam gelugor ni sedap dimakan mcm tu je..dulu time kecik2,sy salu amek pucuk daun asam dan balut dgn isi rambutan..mkn kat atas pkok..sedappp..kali terakhir sy mkn pucuk asam ni mase blaja kat UTEM dlu..kat taman tasik utama tu ade sepokok asam gelugur yg baru ditanam..pucuknya salu xde sebb sy laa yg ngambik nye…sambil lepak kat taman sambil mkn pucuk asam gelugor..kekeke..tp sedap….mak sy salu beli buah asam gelugor dr jiran dan sy mempunyai pengalaman menghiris dan mengeringkan buah asam untuk dijadikan asam keping..bau buahnya pun dh boleh melelehkan air liur..hehehe..

  10. Saya baru beli tanah, 4.114 ekar. Ada pokok asam gelugor. Alhamdulillah. Sekarang dah buat sendiri asam keping untuk masukkan dalam laksa dan lain masakan

  11. sy punya pokok gelugor ada hampir 100 pokok,dah x larat nak potong hingga 1 pagi hampir 200 ke 300 kg sy kutip utk jadi asam keping….sapa boleh bantu.

  12. Salah satu keistimewaan asam gelugur ialah, walaupun buahnya masam tetapi bijinya sangat manis.
    Teladan kepada manusia. Walaupun wajah kita buruk tetapi hati kita kena baik dan manis.

  13. asam ni sedap ,pucuk yg wane mera 2 leh mkn trus msm2 rsenye,kat kmpg sye belambak gle pokok nye,smpai x terjage,n pokok ni la selalu jdi sasaran pencuri,kami sempat mkn pucuk je,buah kne curi,khasiat nye pucuk ni kalo mkn leh hilangkan rase skit perut n leh jdi pemasam dlm masakan.buahnye leh jdi asam keping kan,tpi mk sye x gne asam kpg yg kering n wane itam 2,dye gne yg fresh n wane kuning lagi,bru rse,sdpp

  14. Saya minat dengan apa yang Bum Salleh kata. Dia ada 100 pokok asam geluogor. Wow! Boleh saya datang melawat kebun/ladang? Nak kongsi pengalaman sebab saya baru nak mencebur diri dalam perusahaan asam gelugor samada menanam atau menjadi peraih/pengedar.

    Saidy
    012-3769237
    saidyridzah@gmail.com

  15. saya minat nak tanam pokok asam gelugor ni..sesuai tak tanam tepi rumah teres? akar dia ganggu struktur binaan konkrit tak?

  16. salam..hai!..sy juga ada semai anak gelugor dan ada yg berminat, melawat kebun sy di kg.gajah perak atau berkongsi pendapat boleh tel 0123069123

  17. gelugur dah jadi’commercial tapi sekarang susah nak berbuah adakah penyelidikan(research) supaya boleh mengatasi masalah ini?

  18. ikan dilaut asam didarat dalam periuk ………..
    ni adalah petikan dari lagu…saya pun tak tau siapa nyanyi tapi kenyataannya adalah benar.lagu ni kisah asam gelugur le.

  19. Mengenali buah ini semenjak zaman sekolah rendah lagi,kerana rakan seoklah rajin bawa ,terutama mereka yang duduk dikawasan kampong.

  20. Untuk sesiapa yang ingin melihat buah asam gelugur ini secara live. Mungkin anda boleh merujuk pada Nasuha Herb Spices. Di sini, anda juga boleh menikmati pucuk asam gelugur yang disertakan bersama-sama dalam masakan nasi bariani herba. Selamat mencuba. 🙂

  21. salam..bleh sy tau…sape ada tanam pokok asam gelugur@ asam keping ?? saya nak beli daun ya..nak buat research…plez…cantact me 0168226343

  22. Semasa saya balik kampung suami saya di Lubuk Merbau Kuala Kangsar.Saya lihat sepupu suami saya membuat halwa dari buah asam gelugur ini.Hilang rasa masamnya.Tapi manisnya boleh tahan juga.Katanya untuk menyediakan halwa asam gelugur ini mengambil masa lebih dariu 2 minggu.Biasanya halwa asam gelugur ini dibuat hantaran untuk orang bertunang.Buah tersebut di gubah sehingga cukup menarik.

  23. skrg sy membuat produk berasaskan gelugur seperti kordial gelugur,jam gelugur,halua gelugur.. produk ini menjadi juara di agrofes sg.siput 2013..selain rasa nya sedap ia juga mengadungi hasiat dr gelugur…dan skg sy memiliki bengkil memproses gelugur alhamdulilah… sesiapa yg ingin melawat n mecuba produk sy…call sy.. layari wab’gelugurku my kampungku’ tq.

  24. Sesiapa nak banyak asam gelugur untuk jual….kamu ada berapa banyak asam gelugur saya pun nak beli dengan kamu..sila call saya 0124788979. Terima kasih

  25. Teruja cerita pasal asam gelugor..kerana teruja nak menanam pokok asam gelugor, saya telah membeli sepokok di JB dengan harga RM12 sepokok yang ditut baji..Penjual kataa garenti berbuah..

    Saya telah tanam dalam pasu, maklum kat taman semua ruang dan bahagian depan tanah dah penuh ..gagak-agak cam ne lee rupanya kalau dalam pasu..boleh buah tak..
    Pernah kah ada pengalaman kaedah penanaman ini telah mengeluarkan hasil..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam