Buah Avokado

avocado
Gambar di atas telah saya rakamkan semasa melawat ke Taman Pertanian Sabah Tenom pada tahun lepas. Buah Avokado atau nama sainsnya Persea americana yang berasal dari keluarga Lauraceae merupakan sejenis buah yang mempunyai pelbagai jenis bentuk mengikut tempat dan negara. Ada yang bulat, panjang, bujur dan sebagainya.. Jika buah avocado yang anda lihat di atas ini berasal dari Sabah, jenis buah avocado di bawah ini pula banyak di tanam di Semenanjung. Mengikut rujukan buah ini berasal dari negara beriklim separuh tropika. Jika di Semenanjung, memang sukar menjumpai buah ini di jual. Saya biasa jumpa ia di jual di pasar Chow Kit oleh penjual dari Indonesia. Selain itu, ada juga sesetengah restoren yang menjadikannya sebagai minuman jus yang dicampur dengan susu. avocado2

Biarlah saya ceritakan serba sedikit khasiat buah ini. Sebiji avokado mengandungi kira-kira 300 kalori dan kaya dengan protein, zat besi kalsium, vitamin A, vitamin C, niasin, soldium dan potasium. Amalan memakan buah avokado pada setiap hari dipercayai boleh menurunkan paras kolesterol disamping mengekalkan paras lipoprotein, sejenis kolesterol yang baik untuk menghindarkan seseorang itu daripada diserang sakit jantung. Isi avokado yang kaya riboflavin juga berkesan untuk memulihkan kesegaran dan kelicinan kulit serta mengatasi masalah kulit kering. Selain itu, ia juga sebagai pelincir semulajadi bagi membolehkan sendi-sendi tulang bergerak bebas terutamanya di bahagian leher, siku, pergelangan tangan, pinggul, lutut dan pergelangan kaki seterusnya menghindarkan penyaki lenguh-lenguh tulang.

Anda biasa ke makan buah avocado? Saya pun tidak tahu cara nak makannya selain dibuat jus. Kalau dimakan secara segar, memang bagi saya tidak sedap. Mungkin anda yang berasal dari Sabah atau yang pernah menanam pokok ini boleh berkongsikan sesuatu..

Iklan Penaja : Nike Cup , YOUTH’10 Festival, 3 Concerts

Number of View :25558

36 comments

  1. Biasa beli buah ni kat Pasar Satok sekilo $6.00 je…& selalu gak bli kat Giant @ Tesco paling murah pun $1.99 sebiji….Tapi ada gak yang agak mahal $4.99.
    Bezanya yang jual kat pasar satok warnanya hijau cerah& kulit licin…Yang selalu beli kat supermarket tu warnanya agak gelap & kulitnya menggerutu.Saya suka rasanya w/p agak agak tawar tp ada rasa lemak & teksturnya yang mulus….

    Sekali padang rupanya seakan2 buah pumpong(pokok teduhan tepi2 jalan)

  2. Saya pernah makan…sedap jugak..macam saudari chah cakap tu le..lemak2 tawar..saya makan tambah garam sikit, gula sikit…sedap…tak percaya kena cuba..

  3. ada saya terbaca satu artikel biji avacado ni boleh di jadikan ubat altanatif bagi penyakit kencing manis. tapi tak pernah cuba lagi.

  4. salam.
    mmg sedap buah avocado ni wat jus.
    sng je cara nk wat.
    1.basuh & belah 2 buah avocado,buang biji.
    2.korek isi buah avocado guna sudu.
    3.masukkn dlm blender,campur sket susu pekat,campur sket air masak.
    4.blend je smpai hancur isi2 tu..
    5.tuang dlm mug,sedia utk diminum.

    ada org suka ade ais,@ kita mnum camtu sj pn ok,mmg superb,subhanaAllah 🙂

  5. salam,
    buah avocado memang byk kat sabah. Bagi yg slalu makan buah ni memang x rasa ada apa yg best. Lg pn x tau apa kegunaan sebenar buah ni. hanya makan mcm tu sj. buah ni warna hijau masa muda. bila dah matang, kena petik dan peram, Tanda masaknya mcm buah pelam. Picit @ tekan, lembik atau warna kulitnya jadi merun atau ungu. Kira dah masak la 2. ada la tanam 2,3 pokok. nak? boleh tp kena tanya jiran dulu. dia tanam laa….

  6. teringat dulu ketika saya mengembara ke kepulau sumatera ketika tu saya mengikuti satu jamaah pelajar pesanteren ketika di tengah jalan kami berhenti sejenak di kedai makan…

    tuan guru yang memimpin jamaah itu meminta saya memesan minuman…

    saya pesan milo ais…

    waiters terkedu…

    tuan guru memberitahu saya disini tiada milo ais…

    saya tercengang… kemudian saya lihat menu…

    ada dua yang benar benar membuat saya tertanya tanya avacado dan terung belanda…

    saya memesan keduanya….

    memang sedap… tapi malangnya dalam avacado tu cuma diletakkan 2 atau 3 ketul ais kiub…

    tapi rasanya peh…. tuhan yang tau nyamannya…..

    cara membuatnya telah di kemukakan oleh bro hazli cuma ada kalanya ada separuh orang akan meletakkan ais parut sebagai ganti ais kiub…

    dan sebagai perhiasan diatasnya akan diletakkan sedikit coklat cair dan ditabur coklat yang kecil kecil tu saya lupa namanya… coklat tu hanya perhiasan tidak mempengaruhi rasa….

  7. emmm…buah ovocado mmng sedap….bg sy…just potong2 and campur susu atau madu ja…pas2 mkn mcm ja….ringkas dan senang disediakan…

  8. sng ja tu,kc hancur2 guna susu lepas tu campur susu manis atau gula,lalu mkn ,lebih sedap klu masukkan dalam peti ais sebelum disediakan untk mendptkan rasa yang enak…cubalah… budak kecil yang pura2 tak maupun akan telan bila suap dimulut….,maksudnya sedap rasa…….

    sabah.

  9. Sedap dimakan dengan jem, di belakang rumah saya ada 2 batang pokok ini, satu pokok berbuah lonjong, satu pokok lagi berbuah bulat…memang sedap.

  10. pokok ni bapak aku tanam kat Kampung Seri Gombak Indah kat Batu Caves, Selangor. Setiap tahun keluarkan buah yg banyak. kadang sampai busuk takde org amik sbb tak ramai org yg tau makan. aku tak penah makan pun. bapak aku jer yg selalu jamah buat jus campur ngan milo, die kate sedap. anyway bapak aku mmg asal riau.

  11. Salam Sejahtera Tuan

    awal puasa 2 tahun lepas saya ada tanam benih pokok ni kat depan rumah lepas pulang dari kk. Sampai sekarang pokok ni hanya tinggi 4 kaki je, jenuh tunggu dia membesar, lepas tu serangga seakan kulat putih suka hinggap, manis kot pucuk dia.

    Buah dia memang best kalu blend letak susu manis, lemak berkrim, campur ais memang memukau. 3 tahun lagi kot baru pokok saya nak berbuah.

  12. ada juga yang tak reti makan buah avocado ni sebab tak de or kurang promosi kot..sama laa macam ubi keledek jepun manis yang dibakar dlm oven tu..fuyooo sedap manisnya lain. cuba try g kat food court jusco mesti ada..

  13. pokok nya susah nak hidup sebab banyak musuh seperti ulat2 yang merosakkan daun… (keputihan). tanah yang sesuai adalah tanah yang tinggi…tanah bukit.. Saya pernah tengok orang tanam pokok ni di Keramat KL depan rumah je, dan satu lagi di Puncak Setiawangsa..pokok ni subur..jeles nak tanam kat belakang rumah, tapi, susah nak jaga..

  14. aku ada tanam pokok ni kat kebun, di kluang dan depan rumah. Sekali berbuah, boleh sampai beratus biji. Pastu mcm takde musuh (monyet tak reti makan). Di kampung melayu Kluang, ada pakcik tu tanam, buah dia membesar sehingga sebesar buah sukun. Mcm tak caya, tapi dah tengok dengan mata sendiri. Biji dalam dia sebesar penumbuk. Itulah avacado terbesar yang pernah aku tgk. Nak makan mentah, biasanya aku makan dgn susu pekat. kerana rasa dia yang ‘lemak’. bila ada pemanis baru sedap skit

  15. Saya ada tanam 3 pokok. Mudah,Tak da musuh perosak pun. Kambing pun tak tahu nak makan.Tak sedap kot. Ulat pun tak sentuh.. Baru setinggi betis, entah bila bole makan buahnya pun tak tahu la. Kawan tanam 5-6 pokok depan rumahnya.Dah besar pun. Mahal juga harganya sekilo. Kalau berbuah…… sama2 kita ulaskan rezekinya dari pokok ni……….

  16. aku makan buah ni ngan budu. sedap giler. cicah kuah rojak pon ok. mkn ngan kulit2 skali untuk penyakit resdung bole hilang

  17. salam,
    cuma nak tambah buah nie dibuat minuman campurkan dgn aiskrim vanila+ais+gula sikit pehh lagi beb…teringat makan masa ngandung dulu….terangkat punyer..

  18. Salamm…tuan fazlisyam. saya ingin sangat bersembang dengan tuan tentang bicara tumbuhan dengan kamu. bagaiman boleh saya berhubung dengan tuan.

  19. aslm, dulu wktu msh kcl kmi suka mkn buah ni ngan gula. ambl buah yg da msk, kmdian belah. cuma buang bijinya, tbur ngan sedikit gula pasir d permkaannya… buah ni sdp biarnya rasanya ada phit skit (mkin kulitnya yg pahit)

  20. Sy suka buah avocado tapi mahal sgt kalau beli kat kedai.
    kalau nak tanam sendiri nak beli benih kat mana??

  21. ada kawan ajar cara makan cam gini..
    -belah dua cam biasa, keluarkn biji
    -dadukan diatas belahan tadi
    -kemudian potong dgn cara pisahkn kulit dgn isi
    -tuang susu pekat di atas isi yg di potong dadu
    -makan dgn sudu dari atas kulitnya..
    -rasa sedap

    note : kawan orang lombok timur..

  22. Masa ibu saya kecik2 dulu pokok avokado ni banyak kat kg beliau di Pantai Remis, Perak. Diorang panggil buah mentega..mungkin sebab rasa lemak2 gitu kot.

  23. Buah avokado ini berasal dari Amerika Selatan. Orang putih bawak kat negeri kita ni sama juga macam mereka bawak betik, cili, jagung, nenas, kentang, terung, gajus, tomato, ubi kayu, getah dan sebagainya. Walau pun tidak sedap dikatakan buah avokado ini merupakan buah yang paling berkhasiat di dunia. Saya ada tanam di kebun tapi belum lg berbuah. Buah avokado ni ada nama melayunya tp sy dah lupa. Boleh bagi tahu sapa2 yg tahu. Thanks

  24. Saya pernah tanam pokok avokado di tepi rumah saya 15 tahun lepas. Ianya berbuah dan buah pertama saya mencapai 600gm beratnya. Benih asal saya bawa balik dari Indonesia. Semakin berusia pokok ini semakin kecil buahnya tapi semakin lebah ia berbuah. Sayangnya sewaktu saya luaskan rumah akar pokok tertutup dan pokoknya mati. Apa nak buat nasi sudah jadi bubur. Masa untuk pokok ini berbuah lebeh kurang 5 hingga 7 tahun kalau nasib baik lebeh cepat. Di rumah emak ada satu pokok dan baru berbuah tahun ini. Pokok ini berbuah ikut musin atau tidak… tak pasti.

  25. Saya hendak mencari pokok ini kerana nak buat ubat , bolehkah saya dapatkan debgan segera di semenanjung . Terima kasih

  26. Pokok avokado yg saya tanam blum lg berbuah, dah jenuh saya menunggu. Isi buah ini rasanya tak sedap langsung, cuma rasa lemak saja. Nk mkn perlu taruk susu atau gula. Tp buah ini kaya khasiat. Buah avokado ini boleh juga dikelaskan sbg ‘buah elit’ sbb org2 kaya suka mkn walau pun mkn dgn cara mereka.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam