Buah Ciplukan

buah-ciplukan

Buah Ciplukan atau nama saintifiknya Physalis angulata mungkin sangat asing di kalangan masyarakat di Malaysia. Penulis sendiri sudah beberapa kali menemui tumbuhan ini dan juga sering terkeliru dengan pokok letup-letup (Passiflora Foetida).

Namun, sesetengah orang juga mengenali pokok ini dengan panggilan letup-letup disebabkan buahnya yang boleh meletup apabila dipicit, sama seperti pokok letup-letup.
buah-ciplukan1
Di Indonesia, pokok ciplukan yang banyak tumbuh liar  ini sebenarnya sudah mula diberi tumpuan kerana diketahui mempunyai khasiatnya yang tersendiri. Banyak kajian yang telah dijalankan di Fakulti Teknologi Pertanian di Indonesia sehingga terhasil beberapa produk dari tumbuhan ini.

Antara penyakit yang dipercayai dapat dirawat ialah seperti kencing manis, darah tinggi dan menurunkan kadar gula darah pada pesakit diabetes.

Number of View :10756

7 comments

  1. ooo buah ciplukan nama dia, saya duk panggil belimbing tanah. baru2 ni pergi kursus pengecaman spesis hutan, rupa-rupanya belimbing tanah tu lain… pokoknya menjalar. mungkin admin boleh cari belimbing tanah ni sebab saya dengar ianya boleh dijadikan ubat.

  2. Salam, boleh bagi tau di mana saya boleh dapat pokok ini? Saya sedang menjalan rawatan herba dari Profesor Arief di Jakarta, dan jamunya mengandungi daun ini. Ingat nak tanam sendiri, tak perlu beli dari sana. Kalau tau di mana, sgt2 berharap dpt email pd saya. Terima kasih banyak2.

  3. Di kampung saya (sarawak) ada banyak pokok ni dulu lebih-lebih lagi dalam ladang jagung, dia tumbuh liar.masa.zaman kanak-kanak dulu makan sampi rasa mabuk..kerana makan terlalu banyak..har har…rindu nak makan balik..sesekali ternampak ada tumbuh sepohon dua ditepi jalan kat sekitar kl..huhu..tapi susah lah nak ambik kan…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam