February 27, 2024

Daun Kesum, atau dengan nama saintifiknya Polygonum minus  adalah sejenis herba yang berasal dari famili Polygonaceae. Walaupun kesum boleh mencapai ketinggian sehingga 45 cm, herba ini biasanya tumbuh dalam bentuk berumpun dan tegak.

Batang kesum berwarna merah jambu keunguan dan beruas-ruas, dengan ruas bawah batang yang mampu menghasilkan akar dan anak pokok. Daunnya berbentuk lanseolat, dengan ukuran sekitar 5-10 cm panjang dan 1.5-2 cm lebar. Apabila daun ini diramas, ia akan menghasilkan aroma yang harum. Bunganya pula tumbuh bersesak dalam bentuk spika dan berwarna hijau kemerahan.

Asal Usul dan Kegunaan Kesum

Meskipun negara asal sebenar kesum tidak diketahui dengan pasti, namun ia dipercayai berasal dari Asia Tenggara. Di Malaysia, kesum amat popular dan kerap digunakan dalam pelbagai masakan tradisional seperti laksa, asam pedas, dan nasi kerabu. Selain memberi aroma yang sedap, kesum juga berfungsi untuk mengurangkan bau hanyir ikan.

Khasiat Kesum

Kesum adalah sumber nutrisi yang kaya. Dalam 100g bahagian daun yang boleh dimakan, kesum mengandungi sejumlah air, protein, lemak, karbohidrat, dan serat. Selain itu, kesum juga kaya dengan mineral seperti kalium, kalsium, fosforus, ferum dan natrium. Vitamin yang terdapat dalam kesum merangkumi karotena, vitamin A, vitamin B, niasin dan vitamin C.

Cara Penanaman dan Pemeliharaan Kesum

Kesum amat mudah untuk ditanam dan dibiakkan. Anda hanya perlu memotong batang atau pucuk berdaun dan menanamnya dalam tanah yang lembab. Untuk pembajaan, anda boleh menggunakan najis haiwan yang reput atau bahan buangan dapur seperti sisa ikan.

Walaupun pokok kesum tidak memerlukan penjagaan yang rapi, namun ia memerlukan pemangkasan batang hingga ke aras yang agak rendah dari semasa ke semasa untuk merangsang pertumbuhan pucuk muda.

Itulah sekelumit informasi tentang herba kesayangan kita, Kesum. Semoga pengetahuan ini dapat memanfaatkan anda dalam usaha mengekalkan tradisi masakan Malaysia dan juga memanfaatkan kesihatan kita. Selamat menanam dan menjaga Kesum!

Number of View :676

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam