February 23, 2024

Produk lepas tuai termasuk buah-buahan, sayuran, dan biji-bijian yang telah dipetik dari pokok atau tanaman asalnya. Kualiti produk lepas tuai sangat penting untuk memastikan nilai komersil dan kepuasan pengguna. Terdapat beberapa faktor penting yang mempengaruhi kualiti produk lepas tuai, di antaranya: adalah respirasi atau pernafasan, transpirasi atau perpeluhan, pembebasan gas etilena, dan aktiviti enzim.

Respirasi/Pernafasan: Respirasi tumbuhan adalah proses yang melibatkan penggunaan oksigen untuk menghasilkan energi dari glukosa. Proses ini berlaku sepanjang waktu, termasuk selepas penuaian, dan dapat mempengaruhi kualiti produk lepas tuai. Respirasi yang cepat dapat menyebabkan penurunan kualiti kerana ia mempercepat proses penuaan dan penurunan nutrisi.

Transpirasi/Perpeluhan: Transpirasi adalah proses pelepasan air dari tumbuhan ke atmosfer, biasanya melalui stomata pada daun. Selepas penuaian, produk tanaman terus kehilangan air melalui proses ini, yang dapat menyebabkan penurunan berat, kehilangan kesegaran, dan perubahan tekstur.

Pembebasan Gas Etilena: Etilena adalah hormon tumbuhan yang memainkan peranan penting dalam proses pematangan buah. Pembebasan gas etilena yang berlebihan dapat mempercepat proses pematangan dan mengurangi umur simpan produk.

Aktiviti Enzim: Enzim adalah protein yang mengkatalis reaksi kimia dalam sel. Aktiviti enzim mempengaruhi banyak proses dalam tumbuhan, termasuk respirasi, transpirasi, dan pematangan. Perubahan dalam aktiviti enzim dapat mempengaruhi kualiti produk, termasuk tekstur, rasa, dan aroma.

Perubahan Fisiologi dan Biokimia: Produk lepas tuai akan mengalami perubahan fisiologis dan biokimia sejak dipetik hingga dimakan. Proses ini termasuklah perubahan dalam komposisi nutrien. Mengawal perubahan ini dapat membantu menjaga kualiti produk lepas tuai.

Dengan memahami dan mengawal faktor-faktor ini, pengeluar dapat memastikan kualiti produk lepas tuai yang tinggi dan meningkatkan kepuasan pengguna. Melalui amalan pengendalian lepas tuai yang baik, seperti pengendalian yang lembut, penyimpanan dan pengangkutan yang sesuai, kualiti produk lepas tuai dapat dipertahankan dan umur simpan produk dapat dipanjangkan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :501

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam