April 13, 2024

Transpirasi atau perpeluhan, adalah salah satu faktor utama yang mempengaruhi kualiti produk lepas tuai. Transpirasi adalah proses pelepasan air dari permukaan tumbuhan ke atmosfer, yang terjadi sebagai hasil dari perbezaan tekanan wap air antara tisu tumbuhan dan persekitarannya. Dalam konteks produk lepas tuai, transpirasi memiliki impak yang signifikan pada kualiti dan daya tahan produk tersebut.

Buah-buahan dan sayuran segar biasanya memiliki kandungan air yang sangat tinggi, berkisar antara 90-95%. Kehilangan air melalui transpirasi dapat menyebabkan sejumlah perubahan dalam buah atau sayuran tersebut, termasuk:

  1. Kehilangan Berat: Kehilangan air melalui transpirasi menyebabkan produk menjadi lebih ringan.
  2. Perubahan Tekstur: Kehilangan air dapat menyebabkan produk menjadi layu, mengakibatkan perubahan dalam tekstur, biasanya menjadi lebih lembek dan kurang segar.
  3. Kehilangan Nilai Pemakanan: Kehilangan air juga dapat mempengaruhi kandungan nutrisi produk, termasuk vitamin dan mineral, yang dapat menurun seiring berkurangnya kandungan air.
  4. Penampilan Kecut atau Layu: Produk yang kehilangan terlalu banyak air nampak kecut atau layu, yang dapat menurunkan daya tarik visual dan kualiti keseluruhan.

Transpirasi terjadi melalui struktur khusus pada permukaan tumbuhan, termasuk stomata (liang kecil pada permukaan daun atau batang), lentisel (pori-pori pada batang), dan trikom (serabut halus pada permukaan tumbuhan). Kecederaan pada tisu juga dapat mempercepat kehilangan air.

Kadar transpirasi dipengaruhi oleh sejumlah faktor, termasuk sifat anatomi dan morfologi lapisan epidermis dan kutikel (lapisan luar tahan air pada permukaan tumbuhan). Pengendalian lepas tuai yang tepat, seperti penyimpanan pada suhu dan kelembaban yang sesuai, dapat membantu mengurangi kehilangan air melalui transpirasi dan mempertahankan kualiti produk.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :212

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam