February 26, 2024

Gangguan fisiologi adalah perubahan abnormal dalam fungsi organ atau sistem organ tumbuhan yang diakibatkan oleh faktor persekitaran. Gangguan ini seringkali berlaku pada buah-buahan dan sayur-sayuran setelah dituai, yang biasanya dipengaruhi oleh suhu, kandungan oksigen, kandungan karbon dioksida, cahaya, dan sebagainya.

Beberapa contoh umum dari gangguan fisiologi termasuk:

  1. Kecederaan Dingin: Ini terjadi saat buah atau sayuran disimpan pada suhu yang sangat rendah tetapi tidak sampai beku. Ini boleh mengakibatkan perubahan warna, tekstur, dan rasa.
  2. Kecederaan Sejukbeku: Ini terjadi saat suhu turun di bawah titik beku dan kristal ais terbentuk di dalam sel tumbuhan, merosakkan sel dan menyebabkan perubahan fizik dan kimia.
  3. Kecederaan Suhu Tinggi: Suhu yang terlalu tinggi dapat merosakkan sel dan mengganggu proses metabolik, mengakibatkan pemasakan yang terlalu cepat atau kerosakan lainnya.
  4. Kecederaan Karbon Dioksida: Kandungan karbon dioksida yang tinggi dapat mempercepatkan respirasi dan proses metabolik lainnya, yang dapat mengakibatkan kerosakan buah
  5. Kecederaan Anaerobik: Ini terjadi saat kandungan oksigen dalam persekitaran penyimpanan sangat rendah, yang mengakibatkan produk metabolik toksik.
  6. Gangguan Berkaitan Nutrisi: Kekurangan atau kelebihan nutrisi tertentu juga dapat menyebabkan gangguan fisiologi. Misalnya, defisiensi kalsium dapat menyebabkan penyakit seperti endapan hitam pada epal.

Dalam banyak keadaan, gangguan fisiologi ini dapat dihindari atau dikurangkan dengan pengawalan penyimpanan yang tepat. Mengendalikan suhu, kelembapan, dan kandungan gas, serta memastikan nutrisi yang tepat, dapat membantu menjaga kualiti buah dan sayuran.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :212

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam