February 27, 2024

Terdapat pelbagai cara lain yang alam semula jadi gunakan untuk membiakkan generasi baru. Satu daripada teknik ini adalah pembiakan melalui stolon, juga dikenali sebagai rayapan. Stolon adalah batang tanaman yang tumbuh di atas atau di bawah permukaan tanah dan mencipta tanaman baru di ruas yang berbeza sepanjang batang tersebut. Beberapa tanaman yang boleh membiak melalui stolon termasuk strawbery, tanamn hiasan seperti spider lily dan beberapa jenis rumput.

Pembiakan Tanaman Menggunakan Stolon

Pembiakan menggunakan stolon biasanya berlaku secara semula jadi. Batang tanaman, atau stolon, tumbuh keluar dari tanaman induk dan tumbuh di sepanjang permukaan tanah. Di setiap nodus (titik di mana daun atau batang tumbuh dari batang utama), tanaman dapat membentuk akar baru dan tumbuh menjadi tanaman yang berdiri sendiri.

Pembiakan melalui stolon juga boleh dilakukan secara manual oleh tukang kebun dan petani. Proses ini biasanya melibatkan pemotongan stolon dan menanamnya di tempat lain. Tanaman baru kemudian akan tumbuh dari stolon tersebut.

Kelebihan Pembiakan Menggunakan Stolon

Pembiakan melalui stolon memiliki beberapa kelebihan. Pertama, ia adalah kaedah pembiakan yang cepat. Tanaman dapat menyebar luas dalam masa yang singkat, yang sangat berguna untuk tanaman hiasan dan rumput.

Kedua, seperti pembiakan vegetatif lain, tanaman baru yang dihasilkan adalah sama seperti tanaman induk. Ini memastikan bahawa semua tanaman memiliki sifat yang sama, termasuk ketahanan terhadap penyakit dan perosak dan kualiti hasil.

Kajian dan Statistik

Stolon telah lama digunakan dalam pertanian dan hortikultur. Sebagai contoh, tanaman strawberi, yang dikenali dapat membiak melalui stolon, adalah salah satu tanaman buah yang paling penting di dunia. Menurut sumber, pengeluaran strawberi global pada tahun 2018 mencapai 9 juta tan metrik.

Kajian lain yang diterbitkan dalam jurnal “Plant Science” menunjukkan bahawa pembiakan melalui stolon dapat membantu meningkatkan ketahanan tanaman terhadap kekeringan. Tanaman yang membiak melalui stolon mampu mempertahankan kelembapan lebih baik dalam tanah, yang membantu mereka bertahan dalam keadaan kekeringan.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :687

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam