October 4, 2023

Bila kita berbicara tentang pembiakan tanaman, ada berbagai cara yang digunakan oleh penanam, hortikulturis, atau pakar pertanian untuk menghasilkan tanaman baru. Salah satu teknik yang popular dan berkesan adalah ‘marcoting’, juga dikenali sebagai pembiakan tut iaitu salah satu pembiakan vegetatif.

Apa itu Marcoting?

Marcoting, juga dikenali sebagai ‘air layering’ atau ‘tut’, adalah proses di mana tanaman baru dibiakkan dengan menghasilkan akar pada batang tanaman induk sementara masih melekat pada tanaman tersebut. Setelah akar cukup kuat, bahagian ini kemudian dipotong dan ditanam sebagai tanaman baru.

Bagaimana Proses Marcoting Berlaku?

Proses marcoting melibatkan beberapa langkah. Pertama, batang tanaman dipilih dan kulitnya dibuang sedikit sehingga lapisan kambium, lapisan hidup yang bertanggungjawab untuk pertumbuhan tanaman. Bahagian ini kemudian dilapisi dengan media yang lembap, seperti cocopeat atau tanah campuran, dan dibalut dengan plastik untuk menjaga kelembapannya. Dalam beberapa minggu, akar baru akan mulai tumbuh di bahagian kambium ini. Setelah akar cukup kuat, bahagian ini dipotong dan ditanam sebagai tanaman baru.

Kenapa Pembiakan Tut Digunakan?

Pembiakan Tut (Marcoting) adalah cara yang berkesan untuk membiakkan tanaman, terutamanya untuk tanaman yang sukar untuk dibiakkan melalui biji atau yang memerlukan masa yang lama untuk berkembang dari biji. Ia juga membolehkan penanam untuk menghasilkan tanaman yang sama dengan tanaman induk, terutamanya sifat tanaman seperti rasa, warna, dan kualiti buah.

Contoh Tanaman yang Dapat Dibiakkan Melalui Marcoting

Beberapa contoh tanaman yang dibiakkan melalui teknik ini termasuk jambu batu, jambu air, pokok tin, pokok ciku, pulasan dan paling popular adalah pada tanaman limau seperti limai kasturi, nipis dan pelbagai jenis limau. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam “International Journal of Agriculture, Forestry and Plant Breeding” pada tahun 2017 menunjukkan bahawa KAEDAH TUT (marcoting) adalah teknik yang berkesan untuk pembiakan pokok limau purut, dengan kejayaan pembentukan akar mencapai sebanyak 80%.

Kesimpulan

Dalam dunia pertanian dan hortikultur, pembiakan adalah kunci untuk kejayaan, dan marcoting adalah salah satu teknik yang membantu bagi mencapai kejayaan tersebut. Dengan pengetahuan yang tepat, teknik ini dapat digunakan untuk menghasilkan tanaman baru yang dapat mempercepatkan proses pertumbuhan, dan memastikan kestabilan dalam sifat tanaman.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :1706

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam