September 24, 2023

Salah satu kaedah pembiakan tanaman yang paling biasa dilakukan adalah pembiakan menggunakan keratan, atau lebih dikenali sebagai “cutting”. Pembiakan menggunakan keratan adalah proses pembiakan tanaman aseksual di mana sebahagian tanaman induk – seperti batang, daun atau akar – dipotong dan ditanam untuk menghasilkan tanaman baru. Tanaman yang dihasilkan adalah sama seperti induk, atau klon dari tanaman induk. Menurut data dari (USDA), hampir 80% tanaman hiasan di Amerika Syarikat dihasilkan menggunakan pembiakan keratan.

Kenapa Pembiakan Menggunakan Keratan?

Pembiakan melalui keratan mempunyai beberapa kelebihan. Pertama, ia adalah kaedah yang mudah dan kos efektif untuk menghasilkan banyak tanaman yang sama dalam masa yang singkat. Kedua, keratan membolehkan tanaman berharga diperbanyak dengan jaminan bahawa ciri-ciri yang diingini akan dikekalkan. Kebiasaannya pembiakan melalui keratan adalah kaedah pembiakan utama untuk beberapa tanaman komersial.

Proses Pembiakan Menggunakan Keratan

Secara umum, proses pembiakan melalui keratan melibatkan beberapa langkah:

  1. Pilih dan Potong Batang: Batang dari tanaman induk yang sihat dipilih dan dipotong, biasanya dengan pisau tajam dan bersih. Panjang potongan keratan biasanya antara 10 hingga 20 sentimeter (bergantung jenis tanaman)
  2. Persediaan Keratan: Hujung bawah keratan disapu atau dicelup dengan hormon akar untuk merangsang pertumbuhan akar. Daun-daun bawah juga dicabut untuk mengurangkan penguapan air.
  3. Tanam Keratan: Keratan ditanam dalam media tanam seperti pasir, tanah liat, atau cocopeat. Keratan harus dijaga agar tetap lembap tetapi tidak terlalu basah.
  4. Jaga Keratan: Dalam tempoh waktu tertentu, keratan akan memulakan pertumbuhan akar baru dan menjadi tanaman baru yang sihat.

Kesimpulan

Pembiakan menggunakan keratan adalah teknik pembiakan tanaman yang penting, yang membolehkan hortikulturis menghasilkan banyak tanaman yang sama dalam masa yang singkat. Dengan pengetahuan dan latihan, hampir siapa saja boleh menguasai teknik ini dan menggunakannya untuk memperbanyakkan tanaman.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :403

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam