April 13, 2024

Teknik “Tut Betik” atau “marcotting” merupakan salah satu inovasi dalam dunia pertanian yang bertujuan untuk meningkatkan hasil buah betik. Teknologi ini berasal dari Thailand dan Indonesia dan telah mula mendapat tempat dalam industri pertanian di Malaysia.

Konsep utama teknologi “Tut Betik” adalah menghasilkan pokok betik hermafrodit – jenis betik yang menghasilkan buah berbentuk bujur dan panjang. Buah jenis ini sangat disukai di pasaran dan memiliki permintaan yang tinggi. Teknologi ini membolehkan kita membiakkan pokok betik hermafrodit secara cepat, berbanding dengan kaedah pembiakan tradisional yang mungkin menghasilkan pokok betik jantan atau betina.

Salah satu kelebihan utama teknologi “Tut Betik” adalah keupayaannya untuk mengurangkan kos pengeluaran dan penggunaan tanah. Ini kerana teknologi ini memanfaatkan tunas sisi pokok betik, bukan melalui biji seperti cara tradisional. Dengan cara ini, pengeluaran buah betik dapat berlaku serentak dan lebih cepat, menjadikannya lebih efisien dan produktif.

Proses “Tut Betik” boleh dibahagikan kepada tiga peringkat utama. Pertama, adalah peringkat penyediaan dan pemilihan pokok induk. Pokok induk yang dipilih haruslah pokok betik hermafrodit yang sihat dan bebas dari penyakit. Kedua, adalah peringkat mengetut. Dalam peringkat ini, tunas sisi dipotong dan diletakkan dalam media cocoapeat yang telah dicampur dengan hormon pengakaran. Ketiga, adalah peringkat pemindahan bahan tanaman ke ladang.

Dengan Teknik ini, usahawan tani dapat memperolehi bahan tanaman yang cepat, terjamin, dan dapat mengurangkan kos pengeluaran. Harapannya, teknologi “Tut Betik” ini akan membantu merancakkan industri tanaman betik di Malaysia dan menjadikannya sebagai sektor pertanian yang berkembang pesat.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :2722

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam