Musim Durian Dah Tiba

durian

Best tak tengok gambar durian ni.. Tentu rasa terliur kan.. Musim buah durian kali ini aku tak terlepas untuk membeli dan merasai pelbagai jenis durian. Tak kiralah durian kampung mahupun durian klon. Boleh kata setiap minggu ada je durian yang aku rasa. Tak kiralah beli di pasar tani ataupun dapat free. Semalam balik kampung pun dapat makan lagi buah durian. Siap bawa balik sini lagi.

durian2

Walau apa jenis durian yang aku makan, memang durian klon paling best. Durian klon yang aku dah rasa antaranya seperti D2, D145, Udang Merah, D197, D99 dan ada yang aku tak ingat. Durian klon D24 je belum dapat rasa lagi musim ni. Hari tu pergi pasar tani, harganya mencecah RM10/kilo. Tak larat nak beli kalau harga macam tu mahal..

Anda dah rasa ke belum?

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :7165

Bunga Durian

Saya ada menerima email 4 hari yang lalu oleh priscillia matheus
mengenai bunga durian. Barulah saya tahu bunga durian ni boleh dimasak untuk dijadikan sayur. Saya kongsikan resepi bunga durian ini kepada anda…

“Sekarang di kebun kami musim jatuhnya bunga durian. Kami selalu kutip untuk buat sayur.
Untuk penyediaannya; Buang sesungut dihujung bunganya. Kalau tak dibuang nanti ia berlendir. Masak air dalam kuali, dan setelah ia mengelegak masukkan bunga durian sehingga layu.

Angkat dan toskan. Bolehlah disayur dengan ikan bilis, bawang, sedikit belacan dan cili. Sedap. Kalau mahu tahan lama bolehlah direndam dgn air garam. Simpan dlm peti sejuk. Walau bagaimanpun saya tak tahu apa khasiatnya.”

Hasil dari carian di internet mendapati khasiat bunga durian ini ada  dikaitkan dengan awet muda dan kecantikan.

Walau apa pun, terima kasih diucapkan kepada beliau kerana sudi berkongsi resepi ini.. Ada sesiapa ke yang pernah mencuba resepi ini?

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :5419

Teknologi Sejuk Beku Durian

TEKNOLOGI sejukbeku di negara ini bukan sekadar diaplikasikan untuk sektor makanan sejuk beku seperti roti canai, kuih pau dan roti prata.
Teknologi baru itu kini diterokai oleh pelbagai pihak untuk mengetahui pelbagai kebaikan hasil daripada penggunaan teknologi tersebut.
Malah, melangkah setapak ke hadapan, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) kini mengorak langkah untuk mencuba teknologi tersebut.
Dan hasilnya, jangan disangka bahawa buah durian boleh didapati di luar negara seperti Australia, Singapura dan China.
Pengarah Kanan FAMA Wilayah, Ahmad Ishak ketika ditemui berkata, terdapat beberapa proses yang perlu dilakukan bagi menyediakan durian sejuk beku.
Katanya, proses pertama ialah sewaktu penerimaan dan pemilihan sampel. Durian yang sering digunakan bagi tujuan sejuk beku ialah D24. Setiap biji durian yang melalui proses ini perlu diteliti bagi memastikan tidak ada yang rosak ataupun tidak menepati piawaian yang ditetapkan.
“Antara kriterianya ialah buah tersebut sudah masak dan mempunyai kualiti yang sesuai untuk pemprosesan, durian tersebut juga mestilah yang baru jatuh dan jangka masa terbaik ialah tidak melebihi enam jam. “la diiangkut menggunakan lori sejuk (10-12 darjah) Celsius atau pada waktu cuaca agak sejuk seperti malam, petang atau awal pagi,” katanya yang ditemui di Kompleks Sejuk Beku, di Tangkak, Johor, baru-baru ini
Tambah Ahmad, setiap sebiji buah durian ia mampu menghasilkan 10 peratus isi.
Ujarnya, buah tersebut perlu dibersihkan dengan menggunakan berus dan jet air sebelum ia dirawat dengan mencelupkan ia ke dalam air berklorin dan dikeringkan supaya pembiakan mikrob seperti yis, bakteria dan kulat dapat dikawal.
Semasa melalui peringkat pemprosesan, buah berkenaan perlu dikeraskan (Wast/reeze^pada suhu -38 darjah Celsius sehingga isi dan biji durian mencapai suhu -30 darjah Celsius. Tempoh untuk mendapatkan suhu tersebut, menurutnya adalah bergantung kepada kekuatan dan suhu iaitu sekitar 45 minit sehingga dua jam.
Selepas itu buah berkenaan di masukkan ke dalam penyejuk bersuhu -18 darjah Celsius.
Menceritakan lebih lanjut, Ahmad berkata, durian yang telah melalui peringkat pemprosesan akan dibelah dan diambil isinya sebelum ditanggalkan ulas dan empulurnya dengan menggunakan pisau sesuai dan tidak tajam.
Proses seterusnya ialah memvakum buah tersebut sebelum dipindahkan ke dalam penyejuk dan disimpan pada suhu -18 darjah Celsius.
Ujar Ahmad, sehari sebanyak tiga ribu hingga enam ribu biji buah durian dapat diproses.
Bilik sejuk beku tersebut mampu memuatkan 200 tan metrik durian segar pada satu-satu masa dan 100 tan metrik isi durian.
Ditanya mengenai bekalan bahan mentah, Ahmad berkata kesemua buah-buahan segar diperolehi dari kawasan Muar, antaranya di Pagoh, Tanjung Selabu dan Bukit Kepong.
Bagi mendapatkan buah durian yang berkualiti, FAMA bukan sahaja membuat pemilihan tetapi petani yang turut menjual buah durian kepada mereka diberi penerangan tentang buah yang berkualiti.
“Kami selalu melaung-laungkan slogan supaya golongan petani menghantar hasil kebun mereka yang elok-elok sahaja. Jangan hantar barang yang rosak kepada kami.
“Penerangan ini penting bagi membolehkan para petani mengetahui spesifikasi buah yang baik untuk tujuan sejuk beku tersebut,” katanya.

Dalam pada itu, pihaknya turut menfokuskan untuk melakukan nilai tambah buah-buahan bermusim dan tempatan dengan menggunakan kaedah yang sama Ujarnya, bidang sejuk beku ini memberikan peluang yang luas kepada banyak sektor makanan terutama sektor pastri dan kek.

…dipetik dari agrobiz Utusan Malaysia

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :4053

Buah Durian – Durio zibethinus

Durian, ( Durio zibethinus Murr.) merupakan antara spesies buah-buahan yang sangat popular dan banyak ditanam di Malaysia.

Secara tradisional, pokok durian ditanam daripada baka biji benih di dusun-dusun di kampung. Lazimnya buah durian dari pokok anak baka biji menghasilkan buah yang tidak seragam, tidak pasti kualitinya dan sebahagian besar tidak mendapat pasaran yang baik.
Durian, sebagai salah satu daripada 15 jenis buah-buahan yang telah dikenalpasti di bawah Dasar Pertanian Negara (1992 – 2010), mempunyai potensi untuk dibangunkan bagi menampung permintaan tempatan, eksport dan gantian import.
Durian mempunyai khasiat pemakanan yang lebih tinggi berbanding dengan kebanyakan buah-buahan yang diimport. Durian, khususnya mengandungi protein, lemak, karbohidrat, kalsium, Vitamin A dan Vitamin C yang lebih tinggi daripada buah-buahan import seperti epal, pir dan anggur.
Pokok durian yang berasal daripada anak biji boleh mencapai ketinggian 30 – 40 m dan mempunyai banir setinggi 2 – 3 m apabila tua manakala ketinggian pokok cantuman pula boleh mencapai 10 – 20 cm sahaja. Biasanya pokok durian yang masih muda mempunyai kanopi yang berbentuk seperti kon. Bagi pokok durian yang telah matang, kanopinya berbentuk bulat dan rendang. Penanaman durian yang terlalu rapat, boleh mengakibatkan kanopinya berbentuk bujur.
Durian mempunyai buah yang berbagai saiz. Saiz buah boleh mencapai ukuran sehingga 18 cm lebar dan 20 – 32 cm panjang. Kulit buah durian biasanya berwarna hijau, hijau keperangan hingga kuning keperangan. Ianya mempunyai duri yang tajam berukuran 1.25 cm panjang dan 1.8 cm lebar pada pangkal duri. Pada permukaan buah terdapat 4 – 5 garisan yang dipanggil garisan pangsa di mana ia digunakan sebagai tanda untuk membuka buah durian. Buah durian mempunyai bentuk bulat, bulat bujur dan bujur. Buah durian mempunyai 4 – 6 pangsa yang memuatkan ulas-ulas isi durian. Terdapat 1 – 8 ulas isi dalam satu pangsa. Isi durian berwarna putih kekuningan atau oren, dan kadang-kadang ada juga isi durian yang berwarna merah; ada yang tebal dan ada yang nipis, bergantung kepada klon dan jenis yang ditanam. Rasanya lemak, manis dan ada juga yang berasa pahit sedikit. Buah durian akan gugur sendiri apabila masak. Buah durian yang masak mempunyai bau yang kuat. Beberapa hari selepas buah gugur, kulit buah akan merekah di sepanjang garisan pangsa bermula daripada hujung buah.

Number of View :6130