May 22, 2024

Tanaman penutup bumi (cover crops) adalah elemen kunci dalam pertanian mampan. Tapi adakah kita tahu mengapa ia begitu penting? Prosesnya bermula dengan fotosintesis, di mana tumbuhan dengan bantuan matahari dan air, menyerap karbon dari atmosfera. Inilah langkah pertama yang menjadikan tanaman penutup bumi begitu berharga.

Karbon yang diserap ini kemudian ditukarkan menjadi karbohidrat dan gula. Tidak berhenti di situ, tumbuhan memainkan peranan penting seterusnya dengan mendorong gula ini melalui akar mereka ke dalam tanah. Di sini, gula ini menjadi sumber makanan utama untuk mikroorganisma tanah. Mikroorganisma ini memproses gula ini dan, sebagai hasilnya, menjadikan tanah lebih subur dan kaya dengan nutrien.

Manfaat tanaman penutup bumi tidak hanya terhad pada pemuliharaan tanah. Ia juga membantu dalam mengurangkan hakisan, meningkatkan kelembapan tanah, dan mengurangkan keperluan untuk baja kimia. Ini semua menjadikannya alat penting dalam pengurusan tanah yang mampan dan bertanggungjawab.

Sebagai kesimpulannya, tanaman penutup adalah lebih daripada sekadar tumbuhan – ia adalah rakan sejati kepada tanah kita. Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk menjaga kesihatan tanah, lawat www.savesoil.org.

Number of View :272

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam