June 17, 2024

Pemilihan makanan kita mempengaruhi setiap aspek kesihatan kita. Sementara penjualan minuman tenaga terus meningkat, begitu juga dari makanan yang boleh menjejaskan kesihatan. Penyakit degeneratif, tahap tenaga rendah, kematian pramatang, dan keletihan secara umumnya dapat dikaitkan dengan diet yang tidak sihat. Untuk mencapai kesejahteraan, kita perlu mengubah pola pemakanan kita kepada makanan yang lebih sihat. Artikel ini bertujuan untuk memberikan pandangan baru tentang nutrisi dan membezakan fakta dari mitos dalam dunia pemakanan.

Krisis Kesihatan dan Pemakanan

Penyakit seperti kanser, penyakit jantung, kencing manis, Alzheimer, dan obesiti semakin merisaukan. Ramai anak-anak juga mengalami gangguan perkembangan. Menurut laporan dari Mayo Clinic, hampir 70% orang Amerika mengambil sekurang-kurangnya satu ubat preskripsi, dan lebih daripada separuh menerima sekurang-kurangnya dua preskripsi. Semua penyakit kronik dan degeneratif ini dikaitkan dengan tabiat pemakanan yang tidak sihat.

Makanan yang diproses dan diperkaya dengan bahan kimia, serta makanan berat sebelah seperti daging, telur, dan susu, sering kali dianggap sebagai pemakanan seimbang. Walau bagaimanapun, penelitian terkini menunjukkan bahawa makanan ini tidak sepenuhnya memberikan nutrien yang diperlukan oleh badan kita.

Diet Berasaskan Tumbuhan

Diet berasaskan tumbuhan semakin mendapat pengiktirafan luas. Fakta bahawa telur dan daging digunakan untuk protein, manakala susu digunakan untuk kalsium dan vitamin D, dikatakan tidak benar. Sistem kepercayaan ini tidak membawa kepada kesihatan yang baik.

Kita mendapat manfaat dengan memakan makanan yang sihat dan berkualiti tinggi seperti buah-buahan, kacang-kacang, biji-bijian, dan sayuran. Makanan ini menyediakan nutrisi yang mencukupi, menguatkan sistem imun, dan diketahui dapat mencegah dan memulihkan penyakit.

Kajian Mengenai Diet Berasaskan Tumbuhan

Sebuah kajian dalam Journal of Epidemiology pada Februari 2017 menganalisis 95 kajian tentang pengambilan buah dan sayur. Penyelidik menemui bahawa makan sekurang-kurangnya sepuluh hidangan buah dan sayur sehari, mengurangkan risiko kematian pramatang sebanyak 31%. Pengambilan buah dan sayur yang tinggi juga dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah untuk penyakit jantung, strok, penyakit kardiovaskular, dan kanser.

Kesimpulan

Kita perlu mengatasi cabaran pemakanan dengan berpindah kepada paradigma baru: diet berasaskan tumbuhan. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa diet jenis ini dapat membantu mencegah dan merawat pelbagai penyakit. Kini, tugas kita adalah untuk menyesuaikan diri dengan cara hidup baru ini. Dengan pengetahuan yang kita miliki sekarang, kita dapat membuat pilihan pemakanan yang lebih baik dan mencapai tahap kesihatan yang lebih baik.

Artikel ini adalah petikan dari buku “EATING PLANT-BASED: The New Health Paradigm

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :343

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam