April 16, 2024

Pada era kesehatan dan kesedaran pemakanan yang semakin meningkat, banyak orang kini mencari makanan yang dapat membantu menyeimbangkan pH badan. Salah satu cara untuk mencapai keseimbangan pH yang baik adalah melalui pengambilan makanan yang tinggi alkali. Buah-buahan adalah sumber makanan yang tinggi alkali dan boleh membantu dalam menyeimbangkan pH badan. Berikut adalah 10 buah yang tinggi alkali:

1. Pisang

Pisang adalah buah yang tinggi alkali. Ia memiliki nilai pH 5.0 hingga 5.29, membuatnya menjadi pilihan yang baik untuk diet alkali. Selain itu, pisang juga kaya dengan kalium, sebuah mineral yang memainkan peranan penting dalam mengatur keseimbangan pH dalam badan.

2. Tembikai

Tembikai memiliki pH yang berkisar antara 5.2 hingga 5.8, membuatnya menjadi salah satu buah dengan kandungan alkali yang tinggi. Selain itu, semangka juga kaya dengan air, yang dapat membantu dalam hidrasi dan menyeimbangkan pH badan.

3. Kiwi

Kiwi adalah buah lain yang memiliki nilai pH yang berkisar antara 3.1 hingga 4.1, menjadikannya sebagai pilihan yang baik untuk diet alkali. Selain itu, kiwi juga kaya dengan vitamin C, sebuah antioksidan yang kuat yang dapat membantu dalam memerangi radikal bebas.

4. Anggur

Anggur memiliki nilai pH yang berkisar antara 2.9 hingga 3.8. Walaupun anggur memiliki pH yang lebih rendah berbanding buah-buahan lain dalam senarai ini, ia masih dianggap sebagai buah yang tinggi alkali. Anggur juga kaya dengan antioksidan yang dikenali sebagai polifenol, yang dapat membantu dalam melindungi sel-sel badan dari kerosakan.

5. Betik

Betik adalah buah tropika yang memiliki nilai pH yang berkisar antara 5.5 hingga 5.9. Ini membuat papaya menjadi pilihan yang baik untuk diet alkali. Papaya juga kaya dengan vitamin C dan beta-karoten, dua antioksidan yang dapat membantu dalam memerangi radikal bebas.

6. Epal

Epal memiliki nilai pH yang berkisar antara 3.3 hingga 4.0, menjadikannya sebagai pilihan yang baik untuk diet alkali. Epal juga kaya dengan serat, yang dapat membantu dalam pencernaan dan menyeimbangkan pH badan.

7. Alpukat (Avocado)

Alpukat adalah buah yang unik kerana ia memiliki nilai pH yang berkisar antara 6.3 hingga 6.6, menjadikannya salah satu buah dengan kandungan alkali yang paling tinggi. Alpukat juga kaya dengan lemak sehat dan serat, yang dapat membantu dalam menyeimbangkan pH badan.

8. Lemon

Walaupun lemon memiliki rasa yang masam, ia sebenarnya memiliki sifat alkali apabila dimakan. Lemon memiliki nilai pH yang berkisar antara 2.2 hingga 2.4, namun apabila ia masuk ke dalam sistem pencernaan, ia bertindak sebagai agen alkali.

9. Betik

Betik memiliki nilai pH yang berkisar antara 5.5 hingga 5.9, menjadikannya sebagai pilihan yang baik untuk diet alkali. Betik juga kaya dengan vitamin C, sebuah antioksidan yang kuat yang dapat membantu dalam memerangi radikal bebas.

10. Kelapa Muda

Kelapa muda tidak hanya menyegarkan, tetapi juga memiliki pH antara 5.0 hingga 5.7, membuatnya menjadi salah satu buah yang tinggi alkali. Air kelapa muda juga sangat hidrat dan dapat membantu menyeimbangkan pH dalam badan.

Semua buah-buahan ini, walaupun memiliki kandungan alkali yang tinggi, harus dimakan sebagai sebahagian daripada diet yang seimbang. Selalu berjumpa dengan ahli diet atau pakar pemakanan sebelum membuat perubahan besar dalam diet anda.

Menurut sumber, keberkesanan diet beralkali untuk mengelak penyakit kardiovaskular tidak dapat ditentukan kerana kajian yang dilakukan adalah berbeza dan hasil yang diperolehi juga berbeza. Pada masa ini, masih belum ada bukti yang kukuh untuk menyokong keberkesanan diet beralkali dalam penyembuhan atau pencegahan penyakit kardiovaskular.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :2618

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam