February 27, 2024

Kelapa sawit, atau Elaeis guineensis, merupakan tanaman penting dalam ekonomi global. Minyak kelapa sawit adalah sumber minyak sayur utama di dunia dan digunakan dalam berbagai produk dari makanan hingga kosmetik dan biofuel. Berikut adalah 7 negara pengeluar kelapa sawit terbesar di dunia, berdasarkan data dari Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) dan laporan industri.

1. Indonesia

Indonesia adalah pengeluar kelapa sawit terbesar di dunia, dengan hampir setengah pengeluaran dunia berasal dari negara ini. Menurut FAO, Indonesia menghasilkan lebih dari 42 juta tan kelapa sawit pada tahun 2019. Industri kelapa sawit di Indonesia adalah penjana pekerjaan besar dan pendapatan eksport.

2. Malaysia

Malaysia adalah pengeluar kelapa sawit terbesar kedua setelah Indonesia, dengan hampir 20% produksi global. Malaysia menghasilkan hampir 20 juta tan kelapa sawit pada tahun 2019. Industri kelapa sawit Malaysia juga berperanan besar dalam ekonomi negara ini, membawa pendapatan eksport dan peluang pekerjaan.

3. Thailand

Thailand adalah pengeluar kelapa sawit terbesar ketiga di dunia, dengan produksi sekitar 2.5 juta tan pada tahun 2019. Industri kelapa sawit di Thailand telah berkembang pesat dalam beberapa dekad terakhir dan sekarang berperanan penting dalam ekonomi negara ini.

4. Kolombia

Kolombia adalah pengeluar kelapa sawit terbesar keempat dan pengeluar terbesar di Amerika Latin, dengan pengeluaran lebih dari 1.6 juta tan pada tahun 2019. Industri kelapa sawit di Kolombia berkembang dengan pesat dan menjadi penjana pekerjaan penting dan pendapatan eksport.

5. Nigeria

Nigeria adalah pengeluar kelapa sawit terbesar kelima di dunia dan pengeluar terbesar di Afrika. Nigeria menghasilkan lebih dari 1 juta tan kelapa sawit pada tahun 2019. Industri kelapa sawit Nigeria adalah sektor penting dalam ekonomi negara ini, dengan sejarah panjang pengeluaran kelapa sawit.

6. Ecuador

Ecuador adalah pengeluar kelapa sawit terbesar keenam di dunia dan kedua terbesar di Amerika Latin. Ecuador menghasilkan hampir 700,000 tan kelapa sawit pada tahun 2019.

7. Papua New Guinea

Papua New Guinea adalah pengeluar kelapa sawit terbesar ketujuh di dunia, dengan pengeluaran hampir 600,000 tan pada tahun 2019. Industri kelapa sawit di Papua New Guinea adalah sektor penting dalam ekonomi negara ini dan telah menunjukkan pertumbuhan pesat dalam beberapa tahun terakhir.

Rujukan:

  1. Food and Agriculture Organization of the United Nations. FAOSTAT. 2019.
  2. Oil World Annual 2020

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :1120

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam