February 27, 2024

Menjaga kesihatan jantung adalah kunci utama dalam menjalani gaya hidup yang sihat. Salah satu cara yang mudah dan berkesan untuk melindungi jantung adalah melalui pemakanan kita. Terdapat pelbagai jenis buah yang diketahui memiliki nutrien yang dapat meningkatkan kesejahteraan jantung. Dalam artikel ini, kita akan meneliti 10 jenis buah yang dipercayai baik untuk jantung.

1. Pisang

Pisang kaya dengan kalium, mineral penting yang membantu jantung berfungsi dengan baik. Kajian menunjukkan bahawa diet tinggi kalium dapat membantu mengurangkan tekanan darah dan risiko stroke. Satu pisang sederhana boleh mengandungi kira-kira 422 mg kalium.

2. Beri

Buah beri, termasuk strawberi, blueberi, raspberi, dan blackberi, adalah sumber flavonoid yang kaya, yang menurut American Heart Association, dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung. Flavonoid adalah jenis antioksidan yang kuat dan memiliki banyak manfaat kesihatan.

3. Epal

Epal adalah sumber serat dan vitamin C yang baik. Serat dapat membantu menurunkan kadar kolesterol dalam darah, yang dapat mengurangi risiko penyakit jantung. Satu epal sederhana mengandungi kira-kira 4 gram serat.

4. Limau

Limau, termasuk limau purut, oren, dan grapefruit, kaya dengan vitamin C, serat, dan antioksidan. Kajian menunjukkan bahawa flavonoid dalam Limau dapat membantu melindungi terhadap penyakit jantung.

5. Anggur

Anggur adalah sumber resveratrol yang baik, suatu jenis antioksidan yang telah ditunjukkan dalam beberapa penelitian untuk melindungi jantung. Resveratrol dapat membantu mencegah penggumpalan darah dan peradangan, dan juga dapat membantu menurunkan tekanan darah.

6. Kiwi

Kiwi adalah sumber vitamin C dan E yang baik, dua antioksidan yang dapat melindungi terhadap kerosakan oksidatif yang dapat membawa kepada penyakit jantung. Kiwi juga mengandungi serat, yang dapat membantu menurunkan kolesterol.

7. Avocado

Avocado adalah sumber kalium yang baik, yang dapat membantu mengatur tekanan darah. Mereka juga kaya dengan lemak monounsaturated yang sihat, yang dapat membantu menurunkan kadar kolesterol buruk.

8. Tomato

Walaupun sering dianggap sebagai sayuran, tomato sebenarnya adalah buah. Tomato adalah sumber likopen yang baik, antioksidan yang telah ditunjukkan dalam beberapa penelitian untuk mengurangkan risiko serangan jantung dan stroke.

9. Betik

Betik adalah sumber beta-karotena dan vitamin C, dua antioksidan yang dapat melindungi jantung. Beta-karotena juga diketahui membantu menurunkan risiko aterosklerosis, suatu penyakit di mana plak terbentuk di dalam arteri.

10. Delima

Delima adalah sumber antioksidan kuat yang dikenal sebagai polifenol. Kajian menunjukkan bahawa polifenol dapat membantu mencegah kerosakan arteri, menurunkan tekanan darah, dan mengurangkan penumpukan plak di arteri.

Kesimpulannya, pemakanan yang seimbang, kaya dengan buah-buahan segar, dapat membantu melindungi jantung dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Seperti yang dikongsikan dalam artikel ini, terdapat banyak buah yang dapat memberikan manfaat kesihatan jantung.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :445

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam