Pokok Mahkota Dewa

mahkota-dewa3

Lama pula rasanya jari-jemari yang lemah gemalai ini tidak menaip di Blog. Walaupun dunia ini dipenuhi dengan lautan ilmu dan khazanah alam, tetapi kadang-kadang terasa macam dah habis modal nak menulis. Bukan apa.. oleh kerana dek kesibukan kerja dan buat-buat sibuk di pejabat menyebabkan penyakit malas menulis datang tanpa penawarnya.  Saya sememangnya ingin tabik hormat kepada penulis-penulis di Malaysia, kerana memang bukan mudah sebenarnya untuk menghasilkan sebuah penulisan yang baik.

mahkota-dewa2

Artikel kali ingin saya ingin bawa anda mengenali dan merungkai rahsia pokok yang telah lama disebut-sebut dan digosipkan di media-media massa. Pokok yang dikenali Mahkota Dewa atau nama saintifiknya Phalenia macrocarpa memang tidak asing lagi di Indonesia. Di Indonesia, pokok mahkota dewa digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit seperti kanser, masalah buah pinggang, darah tinggi, angin ahmar, kencing manis, kolesterol tinggi dan pelbagai kegunaan yang lain.

mahkota-dewa

Kini, di Malaysia penggunaan produk berasaskan herba Mahkota Dewa semakin meluas kerana dipercayai dapat mengubati penyakit kencing berdarah, batu karang, resdung, gout dan sebagainya. Sejauh mana keberkesannya saya sendiri pun belum pasti. Kata kawan saya, belum cuba belum tahu..

mahkota-dewa0

Jika anda pernah menggunakan herba ini dalam merawat penyakit atau telah menanamnya di rumah bolehlah kongsikan info anda di sini.

Number of View :17455

Pokok Bintagor Laut

bintagor-laut
Pokok Bintagor Laut atau ada nama lainnya pokok Penaga laut banyak tumbuh rendang di tepi-tepi jalan dan terutamanya di pinggir-pinggir pantai di Malaysia. (Gambar pokok ini diambil semasa berkunjung ke Lumut,Perak). Ia tergolong didalam keluarga Guttiferae manakala nama botaninya ialah Calophyllum inophyllum.

Pokok ini dipercayai berasal dari India dan kepulauan Pasifik . Ketinggian pokok ini lebih kurang 20 meter tinggi dengan daun yang licin dan berwarna hijau gelap . Bunga pokok Penaga laut ini juga menghasilkan bau yang harum . Kelopak bunganya berwarna putih manakala stamennya pula berwarna kuning . Buahnya berbentuk bulat dan berwarna hijau , berdiameter kira-kira 2 cm .
bintagor
Mengikut rujukan, biji-biji dari pokok ini mengandungi lebih kurang 75 % minyak . Daunnya pula mengandungi saponin dan asid hidrocyanic . Sekiranya termakan biji-biji dari pokok Bintagor laut ini , ia akan menyebabkan rasa hendak demam , muntah-muntah dan cirit-birit . Cecairnya pula boleh menyakitkan kulit dan mata jika terkena . Kebiasaannya , cecair dari pokok ini sering digunakan sebagai racun pada anak panah.

Ada sesiapa yang tahu cerita di sebalik pokok ini? Boleh kongsikan di sini..

Number of View :9998

Pokok Buah apa ni ?

pokok1

Ada sesiapa yang biasa tengok pokok di atas ni. Pokok ini mempunyai buah yang pernah saya lihat tetapi saya tidak pasti buah apa..

pokok11

Tidak pastilah buah tersebut boleh dimakan ataupun tidak.. Tetapi sekali pandang macam boleh makan je..

pokok111

Kalau ada sesiapa atau pembaca yang arif dan biasa melihat pokok ini, di harap dapatlah kongsikan di sini..

Number of View :18897

Tahukah anda nama pokok ini?

pokok

Semalam saya ada menerima beberapa gambar kiriman oleh saudara Abu Bakar. Beliau bertanyakan nama pokok ini dan kegunaannya. Menurutnya juga, pokok ini dikatakan dapat mengubati kencing manis namun beliau sendiri belum dapat dipastikan..

pokok3

Saya sendiri biasa tengok pokok ini tetapi masih belum dapat namanya lagi. Mungkin anda juga biasa melihatnya.. Jika anda tahu mengenai pokok ini, di harap sedikit sebanyak membantu saudara Abu…

Number of View :27168

Unidentified Plant : Pokok Apa ni?

pokok

Pokok ini aku jumpa masa melawat di salah sebuah tempat di Terengganu dahulu. Pada pandangan aku memang pokok ni menarik, tetapi tak tahu pula nama pokok ni.. Rasa macam adik beradik atau family tanaman orkid.

pokok2

Ada ke yang menanam pokok ini di rumah? Boleh la tolong beritahu saya nama pokok ni.

Ada satu lagi pokok di bawah ini !!

pokok3

Pokok ini seakan-akan pokok Roselle tetapi batangnya lebih panjang dan  berduri. Bunganya pula lebih menarik daripada bunga roselle. Menurut tuannya ia tumbuh liar. Tidak tahu asal-usulnya. Mungkin juga berasal dari tanah tinggi. Buat sebagai tanaman hiasan pun menarik juga.

pokok4

Kalau ada sesiapa tahu atau biasa melihat pokok ini, diharap dapat dikongsikan bersama..

Number of View :16472