Pokok Tapak Sulaiman

tapak_sulaiman1

Pokok Tapak Sulaiman atau nama saintifiknya biasanya di kawasan pinggir hutan dan di lereng-lereng bukit. Mengikut rujukan , Air rebusan semua bahgaian pokok terutama akarnya boleh diminum . Bagi penyakit busung dan cacing rawatan boleh dibuat dengan membalut campuran daun dan batangnya yang ditumbuk lumat bersama dengan kunyit dan beras pada bahagian perut sehingga sembuh. Pokok ini juga cantik dibuat tanaman lanskap.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :10642

6 comments

  1. salam..
    first time review this site. tgh search ttg paku pakis then stop kt site ni. ana mmg mint dan syg tumbuhan tp msh byk yg ana xtahu. ana tgk pokok ni mcm daun kaduk..hmm..

  2. Bagi yang tercari-cari pokok ni,
    Saya dah kenal pasti memang ada kat:
    Kalau kt erea KL ni saya tengok banyak tumbuh meliar kat sepanjang jalan masuk kawasan rekreasi sungai Pisang Gombak.
    Kalau belah utara pun banyak tumbuh meliar sepanjang jalan masuk ke “Tree Top Walk” Sungai Sedim,Kulim,Kedah.(sekadar menyebut beberapa tempat yang memang banyak pokok ni…tq…)

  3. mcm pernah tgok je daun pokok ni..en admin,adakah pokok ini tumbuhan renek atau boleh mencecah ketinggian pd paras tertentu? adakah pokok ini mempunyai batang dan buah? bagaimana pula dengan struktur daunnya?adakah ia sedikit berbulu tajam pada permukaan daun? mohon en admin terangkan lebih lanjut mengenai pokok ini kerana saya nak pastikan pokok yg pernah saya lihat kemungkinan sama dengan pokok ini..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam