March 4, 2024

Delima adalah buah dari pokok sederhana tinggi yang tumbuh hingga ketinggian 5-8 meter. Pokok ini menghasilkan buah berbentuk bulat, dengan diameter sekitar 5-12 cm. Buah ini memiliki kulit luar yang keras dan tebal, berwarna merah jingga hingga merah tua. Apabila dibuka, buah delima menampakkan biji yang disebut ‘arils’, yang berisi air dan biji benih. Arils inilah yang biasanya dimanfaatkan, baik dimakan begitu saja atau diolah menjadi jus.

Sejarah dan Penyebaran Buah Delima

Buah delima dipercayai berasal dari kawasan Persia (Iran modern) dan telah diusahakan sejak zaman purba di sekitar kawasan Mediterranean. Dari sana, penyebaran buah delima dilakukan oleh pelbagai tamadun melalui perdagangan dan penaklukan.

Penyebaran delima ke Asia, khususnya ke India dan China, dipercayai dilakukan melalui laluan perdagangan sutera. Dalam mitologi Hindu, delima adalah simbol kesuburan dan kemakmuran, dan dalam perubatan tradisional Ayurveda, buah ini digunakan sebagai bahan dalam pelbagai ramuan.

Sementara itu, penyebaran delima ke Amerika dilakukan oleh penjelajah dan penakluk Spanyol pada abad ke-16. Hari ini, negara-negara seperti Amerika Syarikat (terutama di California dan Arizona), Mexico, dan beberapa negara Amerika Selatan adalah pengeluar buah delima yang penting.

Manfaat Kesihatan Buah Delima

Buah delima memiliki banyak manfaat kesihatan, khususnya kandungan antioksidan yang tinggi. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam “Nutrition Journal” pada tahun 2014 menunjukkan bahawa jus delima dapat membantu menurunkan tekanan darah dan kadar kolesterol LDL, yang kedua-duanya adalah faktor risiko bagi penyakit jantung.

Selain itu, kajian lain menunjukkan bahwa buah delima juga memiliki aktivitas anti-inflamasi, antibakteri, dan antivirus. Bahkan, beberapa kajian menunjukkan potensi buah delima dalam memerangi beberapa jenis kanser, seperti kanser payudara dan prostat.

Buah delima juga memainkan peranan penting dalam kebudayaan dan masakan banyak negara. Mari kita jelajahi penggunaan buah delima di seluruh dunia.

Delima dan Budaya Timur Tengah

Delima mempunyai sejarah panjang dalam budaya Timur Tengah. Dalam tradisi Yahudi, delima dikaitkan dengan 613 perintah dalam Talmud. Delima sering digunakan dalam masakan Timur Tengah. Biji delima segar dan jus delima sering digunakan dalam salad, hidangan daging, dan hidangan nasi.

Penggunaan Delima di India

Di India, delima dihargai tidak hanya kerana rasa dan manfaat kesihatannya, tetapi juga simbolisme budaya dan agama. Buah ini digunakan dalam banyak upacara agama dan adat istiadat, termasuk perkahwinan. Dalam masakan India, delima digunakan dalam berbagai hidangan, termasuk curry, achar (acar), dan raita, hidangan yogurt yang diperkaya dengan buah dan sayuran.

Delima di Amerika Latin

Di Amerika Latin, khususnya Mexico, biji delima digunakan dalam chiles en nogada, hidangan tradisional yang terdiri dari chili poblano diisi dengan picadillo (campuran daging, buah, dan rempah) dan ditutup dengan sos walnut dan biji delima. Hidangan ini dikenali dengan warna-warna bendera Mexico – hijau (chili), putih (sos walnut), dan merah (biji delima).

Delima di Amerika Utara

Di Amerika Utara, delima mula mendapat perhatian sebagai “makanan super” baru-baru ini, dan kini digunakan dalam berbagai cara. Dari ditambahkan ke dalam salad dan hidangan utama hingga dibuat jus dan sirap

Delima di Eropah

Di Eropa Selatan, terutama di negara-negara seperti Italia dan Spanyol, delima sering dimakan segar atau digunakan dalam pencuci mulut. Di Spanyol, kota Granada dinamakan sempena buah ini, dan delima juga memainkan peranan penting dalam beberapa hidangan tradisional Andalusia.

Kesimpulan

Buah delima adalah buah yang tidak hanya enak, tetapi juga penuh dengan manfaat kesihatan. Dari Timur Tengah hingga Amerika Latin dan dari India hingga Amerika Utara, delima memainkan peranan penting dalam budaya dan masakan berbagai negara.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :4876

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam