February 27, 2024

Bagi sesetengah keluarga yang mempunyai bajet terhad, membeli makanan organik mungkin bukan pilihan yang praktikal. Oleh itu, menanam sayur organik di rumah atau kebun sendiri adalah pilihan yang ideal. Jika berkebun bukan pilihan, cari petani tempatan yang tidak menggunakan racun perosak, berkawan dengan mereka, dan cuba dapatkan harga diskaun bagi sayuran tersebut.

Makanan Organik vs Makanan Konvensional

Menurut kajian oleh Pusat Organik pada Mac 2008, makanan organik menunjukkan kandungan nutrien yang lebih tinggi berbanding makanan konvensional. Kandungan fenolik, vitamin E, vitamin C, quercetin, dan kapasiti antioksidan dalam makanan organik adalah lebih tinggi.

Sementara itu, makanan konvensional mempunyai tahap yang lebih tinggi dalam kalium, fosforus, dan protein keseluruhan, yang semuanya adalah komponen asas baja konvensional.

Pada Januari 2010, seorang saintis nutrisi, Denis Lairon, melaporkan penemuan yang serupa. Kajian beliau menunjukkan produk tanaman organik mengandungi lebih banyak jirim kering dan mineral seperti zat besi dan magnesium dan kaya dengan antioksidan seperti fenol dan asid salisilik.

Memilih Makanan Organik

Jika anda mampu membeli semua makanan organik, cara itu lebih baik. Jika tidak, pastikan untuk mencuci hasil pertanian anda dengan larutan cuka epal. Cuba sebaik mungkin untuk menanam sebahagian daripada makanan anda sendiri, seperti menanam tanaman herba di dalam rumah.

Kesimpulan

Makanan organik tidak hanya lebih sihat tetapi juga berkualiti tinggi dengan kandungan nutrisi yang lebih tinggi berbanding makanan konvensional. Selain dari itu, penggunaan makanan organik juga dapat mengurangkan pendedahan kita kepada bahan kimia. Oleh itu, menjaga diet organik adalah salah satu cara terbaik untuk memastikan kita menjaga kesihatan dan kesejahteraan kita.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :356

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam