April 23, 2024

Ada berbagai jenis Cili@Capsicum seperti cili merah, cili benggala, bhut jolokia, bird’s eye, dan rocoto. Setiap jenis mempunyai warna dan kandungan zat tertentu yang memberikan warna itu. Zat-zat ini dipanggil karotenoid.

Apa Itu Karotenoid?

Karotenoid adalah sejenis pigmen yang memberikan warna pada buah dan sayuran. Sebagai contoh, lobak yang orange, betik yang kuning, dan tomato yang merah semuanya mendapat warna dari karotenoid.

Dalam Cili, karotenoid mulai muncul dan bertambah banyak bila buah mula masak. Kenapa Cili pada mulanya berwarna hijau? Ini disebabkan oleh zat hijau yang dipanggil klorofil. Namun, seiring dengan masa, buah itu akan berubah warna daripada hijau kepada kuning, oren, atau merah, bergantung pada jenisnya.

Perubahan Dari Hijau ke Warna Lain

Dalam buah yang masih muda, ada struktur kecil yang dipanggil kloroplas. Kloroplas ini penuh dengan klorofil (itu sebabnya ia berwarna hijau!). Tetapi, apabila buah mula masak, kloroplas ini berubah menjadi sesuatu yang dipanggil kromoplas. Struktur baru ini mengandungi pelbagai karotenoid yang memberikan warna-warna lain.

Macam-Macam Warna Cili

  • Cili Merah: Ia kaya dengan karotenoid kuning (seperti ?-karotena, violaxanthin) dan karotenoid merah (seperti capsanthin, capsorubin).
  • Cili Kuning/Oren: Ia kebanyakannya mengandungi lutein, ?-karotena, dan karotenoid lain.

Terdapat juga beberapa faktor lain yang boleh mempengaruhi warna dan jenis karotenoid dalam Cili. Tempat ia ditanam, cara ia ditanam, dan keadaan cahaya penuh boleh mengubah karotenoid yang terdapat dalam Cili.

Kenapa Karotenoid Penting?

Selain memberikan warna pada buah dan sayuran, karotenoid juga sangat baik untuk kesihatan kita. Sebagai contoh, ?-karotena adalah salah satu karotenoid yang memberikan banyak manfaat kesihatan dan digunakan dalam pelbagai industri, dari makanan hingga kosmetik. Ada juga karotenoid yang jarang ditemui dalam sumber makanan, jadi Cili adalah sumber yang sangat berharga untuk mendapatkannya.

Kesimpulan

Jadi, Cili bukan sahaja menarik kerana warna-warnanya yang cerah, tetapi juga mengandungi banyak zat yang baik untuk kesihatan kita. Warna-warna berbeza pada Cili menunjukkan jenis dan jumlah karotenoid di dalamnya. Dan ingat, setiap kali kamu melihat lada atau cili di dapur, sebenarnya kamu sedang melihat karya seni alam yang menarik!

Rujukan : Carotenoids of Capsicum Fruits: Pigment Profile and Health-Promoting Functional Attributes, 2019

Number of View :400

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam