February 21, 2024

Artikel kali ini adalah berkaitan kaedah atau cara-cara khas untuk menanam pokok tanpa guna tanah. Ada 3 cara yang biasa digunakan.

1. Hidroponik

Pernah dengar tak nama ‘hidroponik’? Cara ini membolehkan kita menanam pokok hanya dengan air dan makanan pokok yang dilarutkan. Nama ini datang daripada dua perkataan Yunani, “hydro” yang bermaksud “air” dan “ponos” yang bermaksud “kerja”. Dr. W.F. Gericke adalah orang yang pertama kali mencipta nama ini pada tahun 1936.

Contohnya, zaman dahulu, orang-orang Babylon ada taman gantung dan orang Aztec di Mexico pula ada taman terapung. Mereka semua guna cara yang hampir sama dengan hidroponik.

Kelebihan hidroponik ialah pokok akan dapat cahaya matahari dengan sempurna, sama ada di bahagian atas atau bawah. Jadi, buah atau bunga akan tumbuh dengan baik. Pokok dalam sistem hidroponik selalu sihat sebab mereka sentiasa dapat air dan makanan yang diperlukan.

2. Aeroponik

Aeroponik macam hidroponik tapi dengan sedikit beza. Dalam aeroponik, akar pokok digantung dalam ruang tertutup. Lepas tu, akar tersebut disembur dengan air yang kaya dengan nutrien. Fikirkan macam pokok yang ‘mandi’ dalam kabus yang dipenuhi nutrien!

Ada banyak kelebihan dengan aeroponik. Antaranya, akar pokok bebas dari kotoran, tak ada penyakit, dan pokok dapat makanan dengan seragam. Akibatnya, pokok tumbuh dengan sihat dan cepat.

3. Aquaponik

Aquaponik adalah kombinasi menanam pokok dengan ternak ikan. Pokok yang ditanam dengan cara hidroponik akan dapat makanan dari sisa ikan. Ikan pula akan mendapat air bersih sebab pokok akan ‘bersihkan’ air yang kotor dengan menyerap nutrien daripada sisa ikan.

Kelebihan cara ini ialah kita boleh dapat hasil daripada ikan dan pokok sekaligus. Pokok akan tumbuh dengan subur dengan bantuan nutrien dari ikan, dan ikan pula akan hidup dalam air yang bersih.

Kesimpulan Ada banyak cara untuk menanam pokok, sama ada dengan guna tanah atau tanpa tanah. Setiap cara ada kelebihannya sendiri. Jadi, bergantung pada situasi dan keperluan kita, kita boleh pilih cara yang paling sesuai.

Number of View :2313

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam