February 23, 2024

Apabila kita membayangkan akar tumbuhan, kita biasanya membayangkan ia sebagai entiti yang terasing dalam tanah. Namun, hakikat sebenarnya jauh berbeza. Akar tumbuhan membentuk pelbagai hubungan dengan mikrob, dan dalam artikel ini, kita akan fokus pada dua jenis interaksi tersebut: dengan kulat mikoriza dan bakteria pengikat nitrogen.

Kulat Mikoriza

Mikoriza adalah sekelompok kulat khas yang membentuk hubungan simbiotik yang sangat rapat dengan kira-kira 95% daripada semua jenis tumbuhan. Mikoriza ini melekat pada akar tumbuhan dengan cara yang membolehkan pertukaran sebatian antara mereka berdua. Kedua-dua tumbuhan dan kulat memperoleh manfaat dari interaksi ini.

Tumbuhan memberikan kulat ini gula dan sebatian nitrogen, dan sebagai balasannya, Mikoriza menyediakan air dan nutrien mineral. Tumbuhan biasanya menghantar sekitar 15% makanannya kepada Mikoriza, tetapi dalam beberapa tumbuhan, kadar ini boleh mencapai sehingga 30%.

Kulat memiliki filamen halus, atau hifa, yang lebih nipis dan lebih panjang daripada akar tumbuhan, membolehkan mereka mencapai celah-celah kecil dalam tanah yang tidak dapat dicapai oleh akar. Oleh itu, kulat dapat memperluas sistem akar tumbuhan sebanyak 1,000 kali, meningkatkan kemampuannya untuk mendapatkan nutrien.

Kulat Mikoriza juga berperanan penting dalam mengumpul fosforus, nutrien yang amat penting untuk tumbuhan, dari tanah. Fosforus biasanya rendah dalam larutan tanah, namun dengan luas permukaan yang besar, Mikoriza dapat mengumpulkan jumlah fosforus yang signifikan. Namun, perlu diperhatikan bahawa kadar fosforus yang tinggi dalam tanah akibat penggunaan baja berlebihan boleh menghalang pertumbuhan kulat mikoriza.

Bakteria Pengikat Nitrogen

Nitrogen adalah nutrien penting bagi tumbuhan dan biasanya menjadi nutrien yang paling kurang dalam tanah. Nitrogen boleh ditambah dengan menggunakan baja sintetik atau baja organik seperti kompos dan baja kandang, tetapi sumber nitrogen yang sangat penting lainnya adalah bakteria.

Bakteria pengikat nitrogen khas mampu mengambil gas nitrogen dalam udara yang tidak dapat digunakan oleh tumbuhan, dan mengubahnya menjadi ion amonium dan nitrat yang dapat digunakan oleh tumbuhan. Proses ini disebut pengikatan nitrogen.

Dua bentuk utama bakteria ini adalah bebas dan simbiotik. Bakteria bebas hidup dalam tanah dan mengikat nitrogen dari udara, sementara bakteria simbiotik membentuk hubungan dengan tumbuhan, biasanya legum, dan membantu tumbuhan dengan menyediakan nitrogen yang dibutuhkan.

Akhirnya, adalah penting untuk diingatkan bahawa tanah semulajadi mengandungi banyak spesies mikrob yang berbeza, tetapi penanaman, kehilangan tanah atas dan pemadatan boleh mengurangkan kepelbagaian ini, membuatnya lebih sukar untuk mikrob ini untuk tumbuh dan berfungsi dengan cekap.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :214

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam