Penggunaan Ekstrak Daun Buluh

buluh Bukan setakat batang buluh sahaja ada kegunaanya tetapi disebalik daun buluh pun ada khasiatnya yang tersendiri..

Penggunaan daun buluh telah mengurangkan formasi acrylamide sehingga 50% melalui penggunaan ekstrak daun buluh yang disahkan boleh dimakan. Ini adalah disebabkan oleh kehadiran antioksidan dalam daun buluh yang ditemui dapat mengurangkan pembentukan bahan kimia  melalui Penggunaan Ekstrak Daun Buluh (bamboo).
Itu adalah penemuan saintis kini tetapi tahukah anda orang tua kita telah lama menggunakan daun buluh dalam masakan yang berhaba tinggi dan tempoh masakan yang lama.

Acrylamides adalah kompaun/bahan kimia terbentuk dalam makanan yang kaya dengan karbohiderat melalui proses reaksi dipanggil Maillard iaitu apabila ia digoreng, dibakar (roasted atau baked) pada kadar haba yang tinggi. Satu kajian yang dibuat oleh pakar-pakar makanan telah menemui pembentukan acrylamides dalam makanan seperti kerepek ubi kentang (potato chip) dan kentang goreng (fries).

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :7360

Durian Sabah, Durian Isu, Durian Pakan, Durian Merah…

durian

Gambar ni aku ambil masa pergi pameran tahun 2004. Pameran apa, aku pun dah tak ingat.. Macam-macam pameran dah aku kunjungi.. Jadi, mungkin artikel yang seterusnya aku nak tunjukkan gambar-gambar lama yang masih ada dalam simpanan aku. Nak cerita banyak aku tak reti..  biarlah gambar ini menceritakan segalanya..

Kalau mereka yang berada di Sabah Sarawak tentu dah biasa tengok durian ni kan.. Yang berada di Semenanjung tentu jarang sekali.. apatah lagi merasainya.. SO.. kalau ada cerita di sebalik gambar ni, haraplah dapat dikongsi bersama..

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :25960

Pokok Lavender

lavender

Satu lagi pokok yang aku nak tunjuk dekat korang.. Pokok Lavender ni memang jarang ditanam di Malaysia melainkan di Cameron Highland yang beriklim sederhana sejuk.. Biasanya tentu korang biasa dengar Lavender dalam TV. Iklan syampu Lavender atau sabun Lavender tak silap aku.

Lavender ni rupanya juga banyak khasiatnya, antaranya korang boleh baca di atas seperti rawatan gigitan serangga, antiseptik dan lain-lain lagi. Di Malaysia mungkin digunakan sebagai aromaterapi sahaja disebabkan baunya yang sedap atau aroma yang segar.

Nak tahu lagi khasiatnya boleh la tengok http://en.wikipedia.org/wiki/Lavender

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :7364

Bunga Mawar Kuning Menarik Hati

bunga-mawar

Gambar di atas ni juga saya ambil masa pergi Cameron dulu..

bunga-mawar2

Bunga mawar merah yang sedang berkembang.. Minat juga dengan bunga ni.. dulu pernah beli bunga ros ni di Cameron.. memang murah.. bila bawa balik turun ke KL je tak lama hidupnya.. daun berguguran satu persatu.. akhirnya terkubur di dalam tanah..

bunga-mawar-kuning

Bunga mawar kuning ni memang menarik hati saya.. Oklah.. hanya gambar sahaja yang dapat diungkapkan bagi menterjemah kata-kata… Tengah tiada idea nak menulis..

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :9546

Cendawan Shitake

cendawan-shitake

Cendawan payung dengan warna coklat gelap ini, sememangnya sungguh sedap. Apalagi jika dicampurkan ke dalam masakan seperti capcay atau sup. Selain sedap rasanya, cendawan ini juga berkhasiat untuk mengurangkan gula dalam darah kepada pengidap diabetes dan mengandungi zat anti kanser.

Ini kerana, cendawan ini banyak mengandungi asid amino. Misalnya leucine, isoleucine, valine, tryptophane, lysine hingga phenilalannie. Selain itu, cendawan shitake ini juga mengandungi cukup serat kasar antara 7-8 peratus yang baik untuk pencernaan anda.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :3626