Archive for June, 2009

28 Jun, 2009

Penggunaan Ekstrak Daun Buluh

Posted by: admin In: @Teknologi Pertanian|Artikel

Bukan setakat batang buluh sahaja ada kegunaanya tetapi disebalik daun buluh pun ada khasiatnya yang tersendiri.. Penggunaan daun buluh telah mengurangkan formasi acrylamide sehingga 50% melalui penggunaan ekstrak daun buluh yang disahkan boleh dimakan. Ini adalah disebabkan oleh kehadiran antioksidan dalam daun buluh yang ditemui dapat mengurangkan pembentukan bahan kimia¬† melalui Penggunaan Ekstrak Daun Buluh […]

Gambar ni aku ambil masa pergi pameran tahun 2004. Pameran apa, aku pun dah tak ingat.. Macam-macam pameran dah aku kunjungi.. Jadi, mungkin artikel yang seterusnya aku nak tunjukkan gambar-gambar lama yang masih ada dalam simpanan aku. Nak cerita banyak aku tak reti..¬† biarlah gambar ini menceritakan segalanya.. Kalau mereka yang berada di Sabah Sarawak […]

24 Jun, 2009

Pokok Lavender

Posted by: admin In: Lavender

Satu lagi pokok yang aku nak tunjuk dekat korang.. Pokok Lavender ni memang jarang ditanam di Malaysia melainkan di Cameron Highland yang beriklim sederhana sejuk.. Biasanya tentu korang biasa dengar Lavender dalam TV. Iklan syampu Lavender atau sabun Lavender tak silap aku. Lavender ni rupanya juga banyak khasiatnya, antaranya korang boleh baca di atas seperti […]

23 Jun, 2009

Bunga Mawar Kuning Menarik Hati

Posted by: admin In: Bunga Mawar

Gambar di atas ni juga saya ambil masa pergi Cameron dulu.. Bunga mawar merah yang sedang berkembang.. Minat juga dengan bunga ni.. dulu pernah beli bunga ros ni di Cameron.. memang murah.. bila bawa balik turun ke KL je tak lama hidupnya.. daun berguguran satu persatu.. akhirnya terkubur di dalam tanah.. Bunga mawar kuning ni […]

22 Jun, 2009

Cendawan Shitake

Posted by: admin In: @Cendawan

Cendawan payung dengan warna coklat gelap ini, sememangnya sungguh sedap. Apalagi jika dicampurkan ke dalam masakan seperti capcay atau sup. Selain sedap rasanya, cendawan ini juga berkhasiat untuk mengurangkan gula dalam darah kepada pengidap diabetes dan mengandungi zat anti kanser. Ini kerana, cendawan ini banyak mengandungi asid amino. Misalnya leucine, isoleucine, valine, tryptophane, lysine hingga […]

Related Posts with Thumbnails

Categories

Share on Facebook

This is the home page.Segalanya Tentang Tumbuhan…0
Share

BlogMalaysia.com


  • Uda@Hashim: Salam..cik/puan Paridah ada byk pokok munggai.Lokasi dimana?Saya berminat nk beli buah2 tu.Call/wssp saya ke 0174298553.Sapa2 yg ada buah munggai ni s
  • Jestar: Saya mengidap penyakit susah nak buang air besar (srmbelit) dan selalu bergantung kpd serat pencuci usus yg dibeli secara online. Di rumah saya ada p
  • Norish: Petola Pulut @ Petola Sarang. Sy penah menanamnya. Pokok ni sama spt Petola Segi ,Petola Ular adik beradik sy rasa. Cuma baunya kuat sikit berbanding

About

Blog ini hanyalah artikel semata-mata. Ianya di ambil dari sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan hati mengenai artikel ini haraplah diberi komen dan cadangan. Di harap sedikit-sebanyak blog ini dapat memberi pengetahuan kepada anda yang berminat dalam bidang tumbuh-tumbuhan, landskap, herba dan bidang pertanian.

Klik Like!! Sertai Saya di FaceBook!!

Artikel Popular Hari ini

Artikel Popular Minggu Lepas

Artikel Paling Popular Tahun 2011-2014