Pokok Pisang Hiasan

pisanghiasan

Pokok pisang dikategorikan sebagai tanaman yang serba guna kerana setiap komponen pokoknya dari batang hingga ke daun dan buahnya boleh dipelbagaikan kegunaannya.

Kini, pokok pisang hiasan semakin mendapat perhatian peminat seni hias laman. Ini kerana pokok pisang hiasan mempunyai bunga yang cantik.

Biasanya, pisang untuk hiasan laman tidak tumbuh dalam bentuk perdu, sebaliknya tumbuh tunggal dan pokoknya lebih kurus serta saiz pokok pendek.

Dengan penjagaan yang betul, biasanya pisang hiasan mudah hidup dan tidak memerlukan penjagaan rapi. Pisang hiasan biasanya hanya memerlukan cahaya matahari dan saliran air yang baik.

pisanghiasan21

Number of View :16137

6 comments

  1. Apa khabar? Sebelum ini saya ada menanam pokok pisang hiasan yang saya beli di sebuah nursery tanaman. Selepas beberapa bulan ditanam, anaknya mula keluar dan saya ambil anaknya dan tanam di rumah mak saya. Apa yang pelik adalah, selang beberapa bulan, anak pokok yang ditanam di rumah mak saya itu membesar bagaikan pokok pisang biasa. Tinggi dan besar. Namun tiada berbuah dan tiada berbunga. Apa yang tidak kena agaknya ya?

  2. oohhh pokok pisang hiasan ni saya pernah tengok di rumah ibu kawan sepejabt…cantik warnanya…tapi tak buat lanskap pun…ditanam sebaris kiranya macam buat pagarlah ni…

  3. mukin apa yg sexy komen ni blh mjwb kmsykilan Mr. Din.
    *
    hr tu sexy nk bli pkk pisang askar kan… hargany rm25 bg polibeg sebesar pemeluk sexy. uhuk! bila dh tgok pkok tu blh jd sebesar pkok pisang biasa, sexy x jd bli. apatah lg jika iany dtanam d atas tnh yg subur/ ssuai utk pkk pisang. biasany tanah kat rmh mak2 kita kat kg.
    *
    pkk pisang hiasan wrn pink dlm gmbr no.1 tu sexy biasa tgok. kbetuln sexy tgok pkk pisang hiasan wrn merah yg mcm gmbr 2 tu kt nursery tsbt. mmg cantik tp sexy x jd bli gak. smgt dh luntur.

  4. Pokok yg. dibiak dengan kaedah “dikawin” memang cam tu, pokok asal ja yg. menjadi seperti yg. dikehendaki, jenerasi ke dua dan seterusnya kembali pada asal, bukan seperti induknya. Siapa seyuju dengan pendapat saya?

  5. assalamu’alaikum,
    nama saya hj hairil anwar bin hj abdul karim dari bukit gambir, ledang, johor. no hp 013-6136139 ingin bertanya bolihkah tuan senaraikan nama-nama kedai atau nurseri di negeri selangor, kuala lumpur, melaka dan johor yang ada menjual segala jenis daun-daun ubatan, keratan benihdan foliage plants.
    sekian terima kasih

  6. Abang Fazli,

    terima kasih ke atas blog yang cukup ilmiah ini.

    tumpang tanya, mana boleh dapat pokok pisang hiasan? Terima kasih ribuan.

    yang benar,
    Chin Huat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam