April 24, 2024

Artikel kali ini saya ingin kongsikan kajian yang bertajuk “Pests and Diseases Incidence at Different Growth Stages of Melon Manis Terengganu (Cucumis melo L.) atau dalam Bahasa Melayu nya “Kejadian Perosak dan Penyakit pada Peringkat Pertumbuhan yang Berbeza bagi Melon Manis Terengganu. Kajian ini telah dijalankan oleh Natasya Amirah Zulkifli, Nurul Husna Shafie, Nurul Wahida Othman, dan Idris Abd Ghani dari Fakulti Sains dan Teknologi Marin, Universiti Malaysia Terengganu

Ringkasan Kajian:

Kajian ini dijalankan di Amtani Farm Enterprise, Kampung Pecah Rotan, Kuala Nerus, Terengganu. Kajian ini bertujuan untuk menentukan perosak dan kejadian penyakit pada peringkat pertumbuhan yang berbeza bagi Melon Manis Terengganu (MMT)

Kaedah Kajian:

MMT ditanam menggunakan kaedah fertigasi dan disiram setiap hari menggunakan sistem fertigasi titisan automatik. Pengumpulan sampel perosak dan pemerhatian ke atas kejadian penyakit dijalankan selama lapan minggu, bermula dari peringkat semaian hingga buah MMT dipetik. Sebanyak tiga rumah yang menempatkan sejumlah 1,200 pokok MMT dipilih dari 200 rumah yang ada. Perosak serangga dikumpulkan menggunakan forsep atau dengan memetik menggunakan tangan, diletakkan dalam botol universal yang dilabel dengan betul, diawet dalam etanol 75% dan dibawa pulang ke makmal untuk dikenal pasti.

Keputusan Kajian:

Sejumlah 176 individu perosak serangga yang mewakili 37 spesies dari enam order dan 15 famili dikumpulkan dari Amtani Farm Enterprise selama lapan minggu peringkat pertumbuhan MMT. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam jumlah keseluruhan perosak serangga dari minggu 1 hingga minggu 8 di Amtani Farm.

Berikut adalah perosak dan penyakit yang terlibat dalam kajian ini, serta perbincangan berkaitannya:

Perosak:

  1. Red Pumpkin Beetle (Aulacophora foveicollis: Chrysomelidae: Coleoptera) – Ini adalah perosak yang paling dominan dan ditemui pada hampir semua tahap pertumbuhan MMT. RPB direkodkan dari Minggu 1 hingga Minggu 5 dengan serangan pada daun dan batang MMT yang menyebabkan kerosakan yang teruk pada tanaman
  2. Melon Worm (Diaphania hyalinata: Crambidae: Lepidoptera) – Ini adalah perosak yang lebih banyak ditemui semasa tahap perkembangan daun (Minggu 3)
  3. Leaf Miner Fly (Liriomyza trifolii: Agromyzidae: Diptera) – Ini kebanyakannya ditemui semasa tahap pematangan buah tanaman MMT.

Penyakit:

  1. Cucurbits Yellow Stunting Disorder Virus (CYSDV) – Ini adalah penyakit yang paling dominan yang direkodkan
  2. Powdery Mildew – Ini juga merupakan salah satu penyakit yang dominan
  3. Verticillium Wilt – Penyakit ini biasanya menyerang tanaman menyebabkan tanaman menjadi lembik dan juga mempengaruhi kualiti dan rasa buah. Verticillium spp. adalah patogen tanaman yang berasal dari tanah yang bertanggungjawab untuk penyakit ini

Perbincangan dan Kesimpulan:

Setiap perosak dan penyakit menunjukkan tanda dan simptom serangan yang berbeza pada tanaman MMT. Beberapa simptom dan tanda mungkin nampak normal tetapi dapat menyebabkan kesan besar pada tanaman pada tahap pertumbuhan berikutnya. Oleh itu, pengusaha MMT dapat menentukan untuk mengawal perosak dominan yang mungkin pada setiap tahap untuk mengelakkan penggunaan racun perosak yang berlebihan. Seiring dengan pertumbuhan tanaman, jenis perosak meningkat dan lebih banyak penyakit ditemui menyerang tanaman. Beberapa penyakit yang menyerang tanaman mungkin dibawa oleh perosak yang menyerang tanaman. Dengan mengetahui perosak yang mungkin akan menyerang tanaman sebelumnya juga dapat membantu pengusaha untuk mengurangkan penyakit dari menyerang tanaman

Dalam setiap tahap pertumbuhan tanaman MMT, terdapat jenis perosak dan penyakit yang berbeza yang direkodkan. Terdapat juga beberapa perosak tertentu yang hanya berlaku pada tahap pertumbuhan tertentu tetapi tidak ada pada tahap lain.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :663

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam