April 18, 2024

Kini, kita berada di era di mana makanan segera dan sihat menjadi pilihan utama, tetapi masih ada sebilangan kecil individu yang masih memegang teguh pada masakan tradisional, termasuklah sulur keladi. Mungkin ada di kalangan kita yang tidak begitu kenal atau asing dengan sulur keladi ini.

Sulur keladi adalah salah satu cara pokok keladi membiak. Apabila tiba masanya, pokok induk keladi akan mengeluarkan beberapa sulur yang akan menjalar jauh darinya. Sulur ini kemudian akan mengeluarkan tunas dan akan bercambah menjadi anak pokok keladi. Sulur keladi ini, khususnya yang masih muda, boleh dijadikan bahan utama dalam beberapa jenis masakan tradisional seperti asam rebus, masak asam, sambal tumis dan banyak lagi.

Sulur keladi ini boleh dijumpai di sesetengah tempat dan boleh dikatakan sudah jarang dijumpai di pasaran. Mungkin kerana itulah sulur keladi semakin dilupakan, dan hanya sedikit yang masih mengekalkan tradisi memasak dengan sulur keladi.

Masakan menggunakan sulur keladi memerlukan sedikit pengetahuan dan teknik. Sulur keladi perlu disiat atau “sepat” untuk menghilangkan kulit arinya sebelum dimasak. Proses ini penting untuk menghilangkan rasa gatal yang mungkin disebabkan oleh getah keladi. Setelah itu, sulur keladi boleh dicelur atau dimasak mengikut keperluan resipi. Asam pedas sulur keladi, masak lemak sulur keladi, dan sambal tumis sulur keladi adalah beberapa contoh masakan yang boleh dihasilkan daripada sulur keladi ini.

Walau bagaimanapun, dalam era moden ini, sulur keladi semakin dilupakan, dan hanya sedikit dari generasi muda yang tahu tentang kegunaannya dalam masakan. Sulur keladi mungkin bukan makanan pilihan untuk generasi muda sekarang, tetapi ia tetap merupakan bahagian penting dari warisan hidangan masakan kita yang harus kita hargai dan teruskan.

Keberadaan sulur keladi dalam masakan adalah bukti betapa Malaysia kaya dengan kepelbagaian masakan tradisional kita. Walaupun ia mungkin tidak ‘sepopuler’ dulu, namun sulur keladi tetap memiliki tempat yang istimewa dalam hati mereka yang menghargai keunikan rasa dalam masakan tradisional.

Sebagai penutup, kita perlu mengingat bahwa setiap elemen dalam masakan tradisional kita, termasuk sulur keladi, mempunyai nilai dan kepentingan tersendiri. Selain itu, meneroka dan mempelajari lebih lanjut tentang makanan tradisional seperti sulur keladi ini tidak hanya dapat memperkaya pengetahuan kita tentang masakan, tetapi juga dapat membantu kita menghargai dan meneruskan warisan yang telah diwariskan oleh generasi sebelum kita. Jadi, jika anda berpeluang, kenapa tidak mencuba memasak dengan sulur keladi hari ini?



>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :2547

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam