April 19, 2024

Pokok Akasia adalah jenis pokok yang penting dalam industri hutan, perabot dan pertanian, terutama di negara-negara tropika seperti Malaysia dan Australia. Pokok ini mempunyai banyak kegunaan, antaranya untuk penanaman semula hutan, pengeluaran madu dan sebagai sumber kayu untuk industri pembuatan perabot dan kertas.

Pentingnya pokok akasia dalam penanaman semula hutan adalah kerana ia adalah spesies yang tumbuh dengan cepat, dan mempunyai adaptasi yang baik terhadap berbagai jenis tanah. Selain itu, pokok akasia juga digunakan dalam pengeluaran madu. Terdapat lebih daripada 1,300 spesies pokok akasia di seluruh dunia, dengan 899 daripadanya berada di Australia. Ini menjadikan Australia sebagai negara pengeluar madu dari pokok akasia yang terbesar di dunia.

Berikut adalah senarai kegunaan pokok Akasia (Acacia mangium atau Acacia auriculiformis) dan kelebihan-kelebihannya:

  1. Penanaman semula hutan: Pokok Akasia sering menjadi pilihan untuk penanaman semula hutan, terutama di Malaysia. Ini kerana pokok ini cepat membesar dan mempunyai kualiti kayu yang tinggi.
  2. Pembuatan perabot: Kayu Akasia memiliki kualiti yang baik untuk pembuatan perabot. Industri perabot, terutama di Malaysia, mula menggunakan kayu akasia sebagai bahan mentah alternatif.
  3. Bahan baku industri perkayuan: Pokok Akasia juga digunakan secara besar-besaran di Sabah untuk pembuatan kertas.
  4. Penghasilan nektar: Pokok Akasia menghasilkan nektar dari celah daunnya yang menjadi makanan serangga seperti lebah madu dan kelulut. Australia, misalnya, merupakan negara pengeluar madu dari pokok Akasia terbesar di dunia.
  5. Tanaman hiasan dan peneduh: Akasia sering ditanam sebagai tumbuhan hiasan dan peneduh di berbagai negara.
  6. Kayu api: Kayu Akasia juga ditanam di ladang sebagai kayu api di Asia Tenggara.
  7. Bahan baku industri: Kayu Akasia baik bagi menghasilkan produk penting seperti kertas, produk perhiasan dan peralatan. Ia mengandungi tanin yang sesuai untuk penyamakan kulit haiwan.
  8. Produksi getah: Getah dari pokok ini dijual sebagai produk yang diniagakan, meskipun tidak sehebat seperti gum arab.
  9. Kualiti Pulpa: Pulpa yang dihasilkan dari Acacia mangium memiliki kualiti yang setara dengan pulpa Eucalyptus, yang sering digunakan dalam industri pulpa di seluruh dunia.
  10. Kemampuan beradaptasi: Spesies ini dipilih kerana mampu hidup pada tanah-tanah dengan kesuburan rendah dan keasidan tinggi.

Selain itu, beberapa kelebihan lain pokok Akasia adalah:

  • Memiliki sekitar 47,000 biji benih per kilogram, yang memudahkan penyebaran dan penanaman semula.
  • Dapat tumbuh hingga 30 meter dengan batang hingga 12 meter panjang dan 50 cm garis pusat, menjadikannya sumber kayu yang baik.
  • Memiliki bentuk daun yang unik dan bunga yang berwarna-warni, menjadikannya menarik sebagai tumbuhan hiasan.
  • Mampu bertahan dalam kawasan yang kering dan panas, menunjukkan ketahanan dengan keadaan persekitaran yang berbeza.

Rujukan : http://animhosnan.blogspot.com/2023/08/pokok-akasia-tumbuhan-yang-berguna.html

Number of View :3543

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam