March 4, 2024

Kopi, minuman berkafein yang paling popular di dunia, dihasilkan oleh lebih daripada 70 negara, dengan sebahagian besar pengeluarannya berpusat di kawasan tropika. Di sini, kita akan mengetahui lima (5) negara pengeluar kopi terbesar di dunia berdasarkan data dan statistik terkini.

  1. Brazil

Brazil adalah pengeluar kopi terbesar di dunia, suatu kedudukan yang dipegangnya selama lebih daripada 150 tahun. Brazil menghasilkan kira-kira sepertiga daripada semua kopi di dunia. Dalam tahun 2020, Brazil menghasilkan 69 juta beg/guni kopi. Negara ini dikenali dengan varieti Arabica, yang merupakan jenis kopi yang paling banyak ditanam di dunia. Iklim dan keadaan tanah di Brazil sangat sesuai untuk penanaman kopi, dan negeri Minas Gerais adalah salah satu kawasan pengeluaran utama.

  1. Vietnam

Vietnam adalah pengeluar kopi terbesar kedua di dunia. Meskipun baru memasuki pasaran kopi pada pertengahan 1800-an, negara ini telah berkembang pesat dan kini merupakan pengeluar utama bagi varieti Robusta, sejenis kopi yang lebih keras dan mengandungi lebih banyak kafein berbanding Arabica. Pada tahun 2020, Vietnam menghasilkan 30 juta beg/guni kopi. Negara ini juga merupakan pengeluar utama kopi segera.

  1. Colombia

Colombia adalah negara pengeluar kopi Arabica terbesar ketiga di dunia, dengan pengeluaran sebanyak 14 juta beg pada tahun 2020. Kopi Kolombia terkenal di seluruh dunia kerana rasa yang kaya dan berkualiti tinggi. Keadaan iklim di Andes Kolombia memberikan tanah yang subur dan suhu yang sesuai untuk tumbuhan kopi untuk berkembang.

  1. Indonesia

Indonesia, sebuah negara kepulauan dengan lebih 17,000 pulau, adalah pengeluar kopi terbesar keempat di dunia. Indonesia menghasilkan kira-kira 12 juta beg kopi pada tahun 2020. Indonesia dikenal dengan berbagai varieti kopi termasuk Arabica, Robusta, dan Liberica. Kopi Sumatera, yang berasal dari pulau Sumatera, adalah salah satu varieti kopi yang paling terkenal di dunia.

  1. Etiopia

Etiopia adalah tempat kelahiran kopi Arabica dan adalah pengeluar kopi terbesar kelima di dunia. Pada tahun 2020, Etiopia menghasilkan 7.5 juta beg kopi. Kebanyakkan dari kopi ini ditanam secara liar, memberikan varieti rasa yang berbeza-beza. Etiopia masih menggunakan kaedah tradisional dalam penanaman dan penuaian kopi, menjadikan kopi mereka unik dan dicari oleh penggemar kopi di seluruh dunia.

Pengeluaran kopi ini mempunyai pengaruh yang besar terhadap ekonomi global dan kehidupan berjuta-juta petani di seluruh dunia. Namun, ini juga membawa cabaran seperti perubahan iklim, penyakit tanaman, dan harga kopi yang tidak menentu yang boleh mengancam keberlangsungan industri ini.

Semoga artikel ini memberi anda pemahaman yang lebih baik mengenai negara-negara pengeluar kopi terbesar di dunia. Sama ada anda seorang penikmat kopi atau berkecimpung dalam industri kopi, pengetahuan ini pasti berguna untuk anda. Selamat menikmati secangkir kopi!

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :620

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam