February 26, 2024

Mahkota Berduri atau nama saintifiknya ‘Eurphorbia milli’, adalah tanaman hiasan yang terkenal dengan ketahanannya yang luar biasa terhadap keadaan yang tidak sesuai. Tanaman ini tumbuh dengan subur tanpa memerlukan penjagaan yang rapi dan khusus.

Ciri-ciri Mahkota Berduri (Eurphorbia Milli)

Eurphorbia milli adalah tanaman berduri yang dapat hidup subur di pelbagai keadaan yang mencabar. Ia mempunyai kadar pertumbuhan yang perlahan, menjadikannya pilihan yang baik sebagai tanaman tutup bumi untuk mengelakkan ruang atau bahagian tersebut diceroboh oleh haiwan atau manusia.

Tanaman ini juga sesuai ditempatkan di bawah jendela dan di tepi dinding sebagai salah satu langkah alternatif untuk menjamin keselamatan seisi keluarga. Pokok Mahkota Berduri adalah pilihan kegemaran ramai suri rumah kerana ia menghasilkan braktea (pengasuh bunga) berwarna terang seperti merah dan kuning. Bunganya yang sebenar bersaiz kecil, berwarna kekuningan, dan diapit oleh dua-dua kelopak braktea yang berwarna terang.

Keperluan dan Penjagaan pokok Mahkota Berduri

Pokok Mahkota Berduri memerlukan jumlah cahaya matahari yang maksimum untuk hidup subur. Selain itu, ia juga memerlukan medium penanaman yang mempunyai saliran yang baik. Tanaman ini sesuai untuk wanita bekerjaya yang sibuk kerana ia tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Asalnya dari Madagascar, tanaman ini jarang diserang oleh serangga perosak dan boleh bertahan jika tidak disiram untuk beberapa hari.

Namun, untuk menjamin kesuburannya, terutamanya ketika cuaca panas terik, disarankan untuk menyiramnya dua kali sehari. Biarkan permukaan medium penanaman kering sebelum menyiram semula pada sebelah petang untuk mengelakkan akarnya mereput.

Kesimpulan

Eurphorbia milli, atau Mahkota Berduri, adalah tanaman hiasan yang tahan lasak dan tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Dengan ciri-ciri seperti berduri, kadar pertumbuhan yang perlahan, dan bunga yang berwarna terang, tanaman ini menjadi pilihan yang baik sebagai tanaman tutup bumi.

Number of View :864

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam