June 14, 2024

Tanaman tutup bumi atau ground cover adalah tanaman yang menjalar di permukaan tanah. Ia berperanan penting dalam menghias dan memperindah taman, sekaligus mengelakkan hakisan tanah. Apakah jenis tanaman yang sesuai sebagai tanaman tutup bumi? Mari kita lihat beberapa contohnya.

1. Portulaca spp.
Dikenali juga sebagai Moss Rose, tanaman ini tumbuh dengan cepat dan mudah membiak. Ia menghasilkan bunga berwarna-warni yang sangat menarik. Portulaca adalah tanaman suai matahari yang boleh ditanam dalam pasu atau di batas tanaman.

2. Alternanthera tenella
Tanaman ini memiliki daun yang indah, sangat sesuai untuk menutup ruang tanah yang kosong. Dalam container garden, Joyweed ini sangat cantik digandingkan bersama tanaman renek lain dan menjadi struktur tanaman yang paling rendah.

3. Wedelia trilobata
Tanaman ini tumbuh secara padat dan setakat 25 cm tinggi. Ia mudah merebak dan meliputi hingga satu kaki persegi dalam masa beberapa bulan jika mendapat cahaya matahari yang cukup. Daunnya kasar dan menyerupai “mini Chrysanthemum”.

4. Hemigraphis alternata
Tanaman ini juga dikenali sebagai Red Flame Ivy. Ia mudah ditanam dalam apa jua keadaan cuaca, dari terdedah dalam ruang terbuka hingga separa teduhan. Ia tumbuh menjalar dan mudah membiak hingga 60 cm tinggi.

5. Arachis pintoi
Dikenali sebagai Pinto Peanut, tanaman ini sangat sesuai untuk mengisi ruang yang kurang menarik. Ia mudah merebak dalam keadaan cahaya matahari penuh dan berasal dari Brazil.

6. Tradesantia spathacea
Tanaman ini dikenali juga sebagai Variegated Boat Lily. Ia memiliki warna yang menarik pada permukaan atas dan bawah daun serta bentuk daun vertikal yang menjadikannya pilihan tanaman hiasan berdaun. Tanaman ini boleh hidup dalam keadaan cahaya matahari penuh atau separa teduhan.

7. Selanginella willdenowii
Tanaman ini, juga dikenali sebagai Blue Club Moss, mempamerkan dua rona hijau-biru pada permukaan daunnya. Ia lebih sesuai ditanam di bawah pokok teduhan primer yang lain.

8. Alternanthera spp.
Tanaman ini sangat indah dan sesuai untuk menutup ruang tanah. Dalam container garden, Joyweed ini juga cantik digandingkan bersama tanaman renek lain.

9. Cuphea hyssopifolia
Tanaman ini dikenali juga sebagai False Heather. Ia mempunyai batang kayu yang lembut dan bercabang-cabang. Tanaman ini tumbuh hingga 50 cm tinggi dan memerlukan cahaya matahari penuh untuk berbunga cantik.

10. Slender Tuft Grass
Tanaman ini menyerupai rambut afro yang tumbuh mengerbang. Ia tumbuh secara menjalar dan boleh hidup dalam keadaan terbuka atau separa teduhan.

11. Chlorophytum bichetli
Dikenali juga sebagai Bichetti Grass, tanaman ini memiliki daun yang agak kurus dan meruncing. Ia tumbuh secara berkelompok dan mudah membiak di bawah pokok teduhan lain.

Kesimpulannya, tanaman tutup bumi adalah pilihan yang bagus untuk menghias taman dan mengelakkan hakisan tanah. Pilih tanaman yang sesuai dengan keadaan taman anda dan nikmatilah keindahan yang dihasilkannya.

Number of View :1580

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam