July 14, 2024

Hempedu Bumi, dikenali juga dengan nama saintifiknya Andrographis paniculata, adalah sejenis tumbuhan herba yang banyak tumbuh di Asia Tenggara. Nama Hempedu Bumi sendiri merujuk kepada rasa pahit ekstrak tumbuhan ini, yang seringkali digunakan dalam perubatan tradisional di banyak negara Asia termasuk Malaysia.

Kandungan Nutrisi dan Bahan Aktif Hempedu Bumi

Hempedu Bumi mengandungi bahan aktif seperti andrographolide, deoxyandrographolide, neoandrographolide dan masih banyak lagi. Bahan-bahan aktif ini telah menunjukkan berbagai kesan biologi seperti anti-inflamasi, antivirus, antibakteria, antimalaria, dan hepatoprotektif (perlindungan hati).

Hempedu Bumi dan Kesihatan Hati

Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam “Journal of Ethnopharmacology” pada tahun 2014, andrographolide, bahan aktif dalam hempedu bumi, menunjukkan kesan hepatoprotektif. Ini bermakna, ia mampu melindungi hati dari kerusakan dan menunjukkan potensi sebagai agen terapeutik dalam pengurusan penyakit hati.

Hempedu Bumi dan Sistem Imun

Hempedu Bumi juga dikenal mempunyai khasiat imunostimulan, yang dapat merangsang sistem imun tubuh. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam “Journal of Immunotoxicology” pada 2009 menunjukkan bahwa ekstrak hempedu bumi dapat merangsang aktiviti sel darah putih yang berfungsi melawan infeksi.

Hempedu Bumi dan Penyakit Jantung

Kandungan andrographolide dalam hempedu bumi juga telah ditunjukkan dalam beberapa kajian untuk memiliki potensi dalam mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam “The American Journal of Chinese Medicine” pada tahun 2018 menunjukkan bahwa andrographolide dapat mengurangi pembentukan plak dalam arteri, yang dapat mencegah aterosklerosis, penyebab utama penyakit jantung.

Hempedu Bumi dan Penyakit Berjangkit

Selain itu, hempedu bumi juga dikenal sebagai tumbuhan dengan khasiat antivirus dan antibakteria. Kajian dalam “Journal of Natural Medicines” pada tahun 2017 menunjukkan bahwa ekstrak hempedu bumi memiliki aktivitas antivirus terhadap beberapa jenis virus, termasuk virus influenza dan herpes.

Hempedu Bumi dalam Diet

Walaupun rasanya pahit, hempedu bumi dapat digunakan dalam bentuk kapsul, teh, atau dijadikan ekstrak. Walaupun demikian, penting untuk mengetahui bahawa dos yang berlebihan dapat menyebabkan efek samping seperti mual, diare, dan reaksi alergi.

Kesimpulan

Secara keseluruhan, hempedu bumi adalah tumbuhan dengan banyak khasiat kesihatan. Walaupun lebih banyak kajian diperlukan untuk mengerti sepenuhnya manfaatnya, bukti sains semasa menunjukkan bahwa hempedu bumi dapat menjadi tambahan yang bermanfaat khususnya dalam menjaga fungsi hati dan sistem imun serta penyakit jantung.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :993

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam