June 17, 2024

Menetapkan jarak tanaman yang sesuai adalah langkah penting dalam penanaman. Ia mempunyai impak besar terhadap pengurusan dan hasil tanaman.

  1. Susunan Penanaman yang Teratur: Menyusun tanaman dengan jarak yang betul membolehkan penanaman dilakukan secara tersusun dan bersepadu. Ini bukan sahaja memberikan susunan yang teratur, tetapi juga memudahkan kerja-kerja penyelenggaraan seperti menyiram, membaja, dan memangkas. Tanaman yang terlalu rapat memerlukan lebih banyak kerja selenggara dan mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk serangan penyakit dan serangga.
  2. Pendedahan Optimum kepada Cahaya Matahari: Setiap jenis tanaman memerlukan kadar pendedahan cahaya matahari yang berbeza untuk tumbuh dengan baik. Dengan menentukan jarak yang tepat antara tanaman, kita dapat memastikan setiap pokok mendapat cahaya matahari yang cukup dan dapat tumbuh dengan sempurna. Ini juga membantu mengurangkan persaingan antara tanaman untuk mendapatkan cahaya matahari.
  3. Hasil Maksimum: Penanaman dengan jarak yang tepat juga membantu meningkatkan hasil tanaman. Bila tanaman diletakkan terlalu dekat bersama, mereka mungkin bersaing untuk mendapatkan sumber yang sama dan mengakibatkan pertumbuhan dan hasil yang lebih rendah. Sebaliknya, penanaman yang berjarak terlalu jauh mungkin menyebabkan sumber-sumber seperti tanah dan air tidak digunakan dengan berkesan. Dengan memastikan jarak yang tepat, tanaman dapat menggunakan sumber dengan lebih efisien, dan hasilnya pun menjadi lebih maksimum.



Jadi, penting untuk kita mengetahui keperluan spesifik setiap jenis tanaman yang kita tanam dan menyesuaikan jarak penanaman berdasarkan keperluan tersebut. Ini akan memastikan pertumbuhan yang lebih sihat dan hasil yang lebih banyak dari tanaman kita.

Rujukan : Jabatan Pertanian Malaysia

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :1621

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam