Teka Teki Tentang Buah

Saya ada terbaca satu teka teki.. Nak kata lucu.. tidaklah juga.. tetapi buat saya tersenyum juga la.. Masa sekolah dulu memang selalu banyak teka teki.. tapi sekarang banyak yang dah lupa.. Oleh kerana ramai yang sukakan buah.. Saya nak tanya bagi satu teka-teki tentang buah.. Mungkin ada yang dah tahu..  Teka-teki ni taklah susah sangat.. Begini bunyinya

” Pada suatu hari, kedai buah-buahan milik Pak Abu terbakar dan semuanya hangus. Namun ada 3 jenis buah-buahan yang terselamat. Cuba teka buah apakah yang terselamat dari kebakaran tersebut..? dan kenapa ia terselamat ?

Number of View :8248

Buah Pokok Apa ni…?

buah-palma

Siapa tahu.. Buah pokok apa ni? Bila dah masak warnanya menjadi merah seperti di bawah ni.. Getah buah pokok ini kalau kena tangan memang gatal. Teringat masa zaman sekolah dulu.. main baling-baling dengan kawan.. guna buah pokok ni la.. memang cari yang masak betul.. kalau yang masak sangat memang merah darah warnaya..

buah-palma2

Pokok palma ni memang ada nama.. kena check buku balik.. ada sesiapa yang tahu atau ada cerita tentang pokok ni harap dapat kongsikan bersama.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :18269

Jualan anak benih di Laman 2008

benih-pokok

Gambar ni aku ambil masa melawat Pameran Laman di Taman Tasik Titiwangsa 2008. Tengok-tengok gambar terjumpa pulak.. Saja je la nak update sikit di sini.. Sebenarnya banyak gambar pertandingan laman yang aku ambil cuma kali nak tunjuk gambar jualan pokok yang ada di sana..

herba

Gambar atas ini adalah jualan pokok anak benih herba dan anak benih buah-buahan seperti senduduk putih, nangka durian, cempedak, rambutan, longan, jentik-jentik (buah dia kecil) dan lain-lain lagi..

orkid1

Anak benih pokok orkid pun ada di jual.. Memang menarik cara dia gantung..

cili-hiasan

Tidak ketinggalan juga anak benih cili hiasan yang memang sukar dijumpai dijual di nursery. Aku ada beli pokok ni tetapi tak lama la dia hidup sebab aku tanam kat kampung, jadi tak berapa  di  jaga la.. sempatlah juga keluar buah beberapa kali.. Cuma tak sempat nak buat sambal belacan je..

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :16616

Buah Gajus

gajus2

Gambar Pokok gajus ni diambil depan rumah opah aku. Sorry la. Buah gajus tidak berapa cantik luarannya. Buah gajus adalah buah yang boleh dikira sebagai buah yang unik kerana mempunyai biji di luar. Bijinya berbentuk seperti buah pinggang dan berwarna kelabu. Nama saintifik pohon buah gajus ialah Anacardium occidentale dari famili Anarcadiaceae. Nama buah ini berbeza mengikut negeri, di mana ada yang menggelarnya sebagai jambu monyet, buah ketereh atau jambu golok. Ia diperkenalkan ke negara kita pada sekitar 1945-1950 oleh syarikat Penang Rubber Estate limited. Pokok gajus ini berasal dari Brazil dan Peru tumbuh segar di kawasan tanah berpasir. Pucuk buah gajus enak dimakan dan dijadikan ulam bagi kebanyakan orang. Selain itu kacang dari bijinya mengandungi protein yang sangat tinggi. Buahnya yang masak harus dineutralkan terlebih dahulu, ini kerana buah mentah rasanya agak masam kelat serta berminyak dan tidak berapa menarik selera orang ramai.

gajus

Buah gajus yang bewarna merah setelah masak.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :13191

Buah Melinjau

melinjau

Siapa pernah makan buah melinjau ni.. Yang aku biasa dengar, buah melinjau ni orang buat keropok atau emping. Pernah la juga makan keropok dari buah melinjau ni tetapi tidaklah sesedap mana pun. Kalau anda rasa sedap, mungkin itu citarasa kita yang berbeza. Atau mungkin juga buah ni tidak berapa sedap jadi dia proses buat keropok agaknya.
Saya sendiri tidak pernah tengok pokok melinjau ni. Kalau ikut Wikipedia, pokok ini tumbuh 15-20 meter tinggi. Ia juga dikatakan banyak digunakan secara meluas di Indonesia. Di Malaysia, saya rasa ia hanya dikategorikan buah nadir atau buah yang memang jarang dijumpai.
Jadi.. kalau ada pembaca yang biasa jumpa pokok ni atau makan buah melinjau ni haraplah kongsikan di sini. Gambar di atas tu di ambil semasa pameran MAHA 2006.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :18622