Muzium Alam Semulajadi

muzium-alam-semulajadi

Sebenarnya sudah lama terniat atau bernawaitu ingin melawat Muzium Alam Semulajadi yang terletak di Jalan Diplomatik, Presint 15, Putrajaya. Ada sekali nak melawat sewaktu hujung minggu, namun waktu itu, pintu muzium sudah tutup dan dikawal rapi oleh pengawal keselamatan. Muzium Alam Semulajadi ini rupanya dibuka dari 9.00 pagi – 5.00 petang sahaja. Dan untuk makluman, Muzium Alam Semulajadi juga ditutup pada Hari Raya Pertama Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Manalah tahu nanti ada yang bersemangat nak pergi selepas  selesai sahaja solat hari raya. Kali kedua pergi ke sana disebabkan saya terbaca di akhbar terdapat pameran Foto Alama 2011 di sana. Sayang sekali tak terbawa kamera digital model Canon. Jadi, sempat bawa balik pamphlet yang diberi percuma setelah membayar harga tiket RM2.00 sahaja.

muzium-alam-semulajadi2

Di dalam muzium ini rupanya terkumpul pelbagai koleksi binatang haiwan yang sebenar tetapi diawet dengan baik sekali. Memang jarang sekali melihat haiwan yang diawet dikumpulkan bersama-sama dan dapat dilihat dari jarak dekat. Antaranya, beruang, harimau, tapir atau lebih popular dengan nama tenuk, dan juga tidak ketinggalan pelbagai jenis koleksi serangga seperti kumbang, rama-rama dan sebagainya. Antara tarikan lain ialah rangka Ikan paus Bryde yang julung kalinya dipamerkan untuk orang ramai. Inilah first time dapat pegang tulang ikan paus. Setakat tulang ikan kembung, ikan cencaru, ikan bilis memang dah biasa.

muzium-alam-semulajadi3

Akhir sekali saya melihat gambar-gambar pemenang pertandingan Foto Alam 2011. Terdapat kategori Flora, Fauna, Kategori Batu dan juga Kategori sekolah. Memang cun betul gambar yang dia orang ambil ni. Siapa yang belum pergi melawat, bolehlah pergi tengok sementara gambar masih belum berhabuk. Pameran Foto Alam 2011 berlangsung dari 14 Jun- 18 September 2011.

Number of View :3360

Burung tempua bersarang rendah

burung-tempua
Peribahasa Melayu ada mengatakan… “Kalau tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah”.
Maksudnya : Di sebalik sesuatu yang dilakukan pasti ada tujuan tertentu.
Persoalannya.. benarkah burung tempua masih bersarang rendah. Al-maklumlah sejak akhir-akhir ini, ramai yang sibuk mengutip sarang burung tempua ini untuk dijual. Akibatnya, burung tempua kehilangan sarangnya dan hidup merempat terpaksa membina semula sarangnya. Kini, generasi baru burung tempua membina sarangnya lebih tinggi dari dahulu. Gambar yang sempat saya rakamkan di salah sebuah kawasan di Perak ini adalah sebagai bukti.. Burung tempua di kawasan ini memilih pokok kelapa yang paling tinggi untuk membina sarangnya.

burung-tempua2

Mungkin ramai yang sudah tahu, sarang burung tempua ini memang banyak dijadikan sebagai hiasan bagi mencantikkan lagi kawasan kediaman. Ia memberikan kesan yang istimewa kerana rekabentuk sarang burung tempua ini unik tidak seperti sarang burung yang lain. Selain itu, rangkap pantun“ burung tempua bersarang rendah “ juga popular dalam penggunaan pantun-pantun melayu dahulu. Ini menunjukkan tahap kepekaan orang melayu terhadap alam semesta.

burung-tempua3

Beberapa pantun yang sempat saya kutip di internet.. Kalau anda yang ingin membalas pantun ini, silakan…

Burung kedidi hinggap di dahan
Burung tempua bersarang rendah
Melayang diri tiada tertahan
Menanggung rindu tiada ternoktah.

Terbang merpati berkawan-kawan
Bersarang rendah burung tempua
Salam ku sambut mencari tuan
Dalam mimpi tak juga ku bersua.

burung-tempua4
Burung tempua bersarang rendah,
Burung kedidi di tanah rata;
Hajat bersua di malam indah,
Memandu janji seia sekata.

Burung tempua bersarang rendah
Hinggap di dahan menanti senja
Di dalam hati terasa gundah
Siapalah aku di mata dia….

p/s: Apa pun.. siapalah aku untuk mempersoalkan benarkah burung tempua masih bersarang rendah!!

Number of View :11464

Kisah budak darjah 5

hujan-hujan2

Email yang baru saya terima ini merupakan salah satu contoh yang baik bagi seorang pelajar yang ingin mengenali tumbuhan dengan lebih dekat lagi. Jarang sebenarnya budak yang bersekolah rendah ingin mengenali pokok. Agaknya, di sekolah  ada sesetengah guru cuma bercerita tentang bunga itu, bunga ini, pokok itu, pokok ini tetapi tidak mendedahkan rupa sebenar tumbuhan tersebut. Jadi, mungkin ada sebahagian pelajar yang kurang mengerti. Misalnya, masa saya di sekolah dahulu, guru ada mengajar pepatah “Melentur buluh biar dari rebungnya”, namun persoalannya.. berapa orangkah yang mengenal pokok buluh, mengenal rebung apatah lagi. Bila dah besar, barulah kenal dengan rebung. Barulah faham, kenapa perlu rebung dilentur.. Apa pun.. di harap email ini menjadi renungan..

hujan-hujan

“Nama saya Nor Ilya Maysarah bt Mohd Tamami.umur saya sebelas tahun. Hobi saya menanam pokok bunga, membaca buku, bermain basikal, membantu ibubapa dan bermacam-macam lain lagi. Cita-cita saya untuk menjadi usahawan muda ataupun guru ataupun pensyarah ataupun pramugari. Nama ayah saya ialah Mohd Tamami bin Miswan. Nama ibu saya pula ialah Wan Arijan bt Wan Ahmad. Ayah saya bekerja di Warehouse. Ibu saya pula bekerja satu bumbung dengan ayah saya di tempat kerja maksud saya kerja berdekatan, oh ye lupa ibu saya bekerja seperti servis office. Oh ye saya sedang mencari tumbuhan yang saya sedang belajar sekolah iaitu pokok oil palm dan pokok paddy. Saya mengambil maklumat mengenai tumbuhan ini kerana saya tidak pandai mengenai tumbuh-tumbuhan yang saya tidak kenali. Pokok yang saya tidak kenali ialah pokok matahari, pokok oil palm, pokok padi dan sebagainya. Saya mengambil maklumat ini kerana saya mahu mempelajari sesuatu mengenai tumbuhan yang saya minat. Saya minat tumbuhan ini kerana ia sangat wangi dan cantik ia bukan saja begitu tetapi boleh membuat perhiasan. Ini sahaja ucapan saya hari ini…”

Terima Kasih buat adik Nor Ilya Maysarah.

Number of View :5000

Pisang Kipas

pisang-kipas2

Pokok Pisang Kipas atau nama saintifiknya Revenala madagascariensis juga lebih dikenali dengan nama  Traveller’s Palm. Pokok palma ini merupakan sejenis pokok yang berasal daripada Madagascar dan boleh mencapai ketinggian sehingga 8 meter. Dari rupabentuknya sahaja sudah dilihat seakan seperti pokok pisang. Namun yang membezakannya ialah daunnya besar dan tersusun seperti kipas.

pisang-kipas3

Daripada buku rujukan, pokok ini dikatakan mengeluarkan bunga tetapi jarang berbunga di kawasan bertanah rendah. Jambak bunga terbit pada ketiak daun dan berbentuk seperti sampan dan berwarna merah keputihan. Sebelum ini, saya pernah mendengar orang bercerita mengenai pokok ini pernah mengeluarkan bunga di Malaysia namun sehingga kini saya masih belum pernah melihatnya.

pisang-kipas1

Pokok ini sering ditanam sebagai tanaman hiasan di perkarangan bangunan dan taman kerana rekabentuk pokok ini yang unik dan menarik sekiranya diberi penjagaan yang baik.

Number of View :12188

Fiesta Agro Malaysia

fiesta-agro-malaysia2

Fiesta Agro Malaysia adalah merupakan sebuah Fiesta bergerak terbesar pertanian dan akan diadakan di setiap negeri pada setiap bulan di seluruh Semenanjung Malaysia. Fiesta Agro Malaysia ini akan mempromosikan buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan terbesar di Malaysia.
Fiesta Agro Malaysia
akan mempamerkan gaya suasana karnival. Sebagai menyahut saranan Kerajaan bahawa Pertanian adalah Satu Perniagaan, tujuan utama ‘Fiesta Agro Malaysia diadakan ialah untuk membawa Petani, Peladang, Pembekal dan Pelanggan untuk bersama dengan lebih erat lagi.

fiesta-agro-malaysia3

Fiesta Agro Malaysia akan memuatkan Pameran Jabatan Pertanian dan Agensi Kerajaan yang terlibat, Jualan gerai bunga-bunga dan buah-buahan segar serta mendedakah prinsip-prinsip hortikultur.

Fiesta ini akan menjadi platform dan hub kepada usahawan tani tempatan terutamanya usahawan tani yang mempunyai sijil Skim Amalam Baik Malaysia (SALM) dan Skim Organik Malaysia (SOM) untuk mempromosi serta memasarkan produk tani mereka kepada pasaran orang ramai. Fiesta ini juga akan menjadi medan maklumat kepada peserta dan pengunjung mengenai amalan pertanian yang baik serta buah dan sayur yang selamat dimakan.

fiesta-agro-malaysia4

Keterangan lanjut sila layari >> www.fiestaagromalaysia.com

Number of View :3630