Tunjuk Langit – Helminthostachys

Tumbuhan ini dari famili Ophioglossaceae dikenali sebagai tunjuk langit oleh masyarakat tempatan amat terkenal sebagai penawar sakit lemah syahwat iaitu dengan cara meminum air rebusan keseluruhan tanaman tersebut. Dalam pembuatan ubat-ubatan tradisional untuk penyakit batuk rejang, paku-pakis ini sangat penting kerana rizomnya apabila ditumbuk sampai halus serta dikunyah dengan buah pinang dan seterusnya dimakan dapat mengubat penyakit tersebut. Akarnya pula boleh digunakan untuk mengubati penyakit disentri iaitu dengan meminum air rebusan daripada akar tersebut yang telah ditumbuk halus.

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :17294

32 comments

  1. nak tanya…
    buah tunjuk langit dengan paku tunjuk langit tu sama ker?

    bkan ker nama sp ni “swietenia macrophylla”?
    pls help me!!!

  2. dr mana saya boleh dapatkan buah tunjuk langit ni?
    i neeed it urgent
    please help me!!!

  3. saya buat semaiam pokok tunjuk langit melalui bijinya. harga sepokok dari RM15 mngikut saiz. untuk makluman roshila buah tunjuk langit hanya gugur pada musim timur. tapi kalau roshila nak guna secara prbadi saya bleh bantu. sila hubngi 0194003204 dan
    azro2576@gmail.com

  4. KEISTIMEWAAN BUAH TUNJUK LANGIT ADALAH SEBAGAI SALAH SATU ALTERNATIF UNTUK MENYEMBUHKAN PENYAKIT SEJAK BERATUS TAHUN DAHULU SEPERTI :-

    + kencing manis / darah tinggi
    + gout
    + kuruskan badan
    + sakit jantung
    + lemah jantung
    + sakit sendi
    + migrain

    MENJUAL DAN MENGEDAR BUAH TUNJUK LANGIT SERTA KEISTIMEWAAN BUAH TUNJUK LANGIT / SKY FRUIT BOLEHLAH LAWATI DI http://qasseh.blogstarz.my/?View=50792&action2=read

    KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT:-

    VITAMIN A,DIETARY FIBER,POTASSIUM,VITAMIN E,CALSIUM,VITAMIN B6,MAGNESIUM,SODIUM,VITAMIN B,PROTEIN,VITAMIN B1,IRON,VITAMIN D,FOLIC ACID ,CARBOHYDRATE.

  5. As wr wb, Sy Ardiansyah Arpandie dari Surabaya Indonesia hp +628174140576 +6281231316152 menawarkan atau kerja sama untuk market biji tunjuk langit. sekarang sy ada stok 3500kg dan bisa pasan juga dalam bentuk kapsul maupun kopi. sy menunggu khabar baiknya. terima kasih

  6. Oleh kerana ia sgt berkesan, I like 2 share wth u. Selepas mengambil capsul tunjut langit sejak 2 bulan, 3 biji se-hari( hasil tempatan, 100% tulin, tiada campuran bahan lain) jari-jari tangan saya tlh banyak kurang bengkak & saya blh bermain golf semula. Saya telah recommend ramai kwn2 beli drp seorang pengedar tempatan. Utk maklumat lanjut sila hubungi Pn. Razak 012-8282230.

  7. banyak produck tunjuk langit macam-macam tapi saya tak pernah nampak atau risalah penanamannya tunjuk langit. saya tak tahu dari mana bahan mentahnya.
    sebabnya saya dah perhati tumbuhan tersebut mengeluarkan sulur beitu lama muncul selepas sulur pertama di tuai.

    Dimana sumber bahan mentah didapati????

  8. Pokok tunjuk langit dengan buah tunjuk langit adalah berbeza. Buah tunjuk langit ramai yang dah tahu khasiatnya manakala pokok tunjuk langit mungkin ada yang tidak mengetahuinya khasiatnya malah tidak pernah tengok pokoknya. Kebiasaannya pokok ini tumbuh liar dan boleh didapati antaranya dikebun getah. Saya selalu gunakan pokok ini sebagai penawar sakit/lengoh pinggang. Caranya mudah, ambil sedikit akar pokok ini, dibasuh bersih dan kunyah. Rasanya lemak macam rasa sengkuang. Biasa guna yang segar,kalau yang dah dikeringkan tak tahu la pulak ok atau tidak. Ada juga dengar tentang usahawan Jepun sedang berusaha untuk extract kandungan akar pokok ini tapi tak pasti.

  9. Salam.

    Saya nak minta pendapat yg mana satu lebih baik..makan buah tunjuk langit secara raw(mentah) macam tu saja atau ambil yg berbentuk kapsul.
    Klu kapsul,yg mana satu pilihannyg baik…sbb ada bbrapa pengeluar kapsul yg saya jumpa..pening juga nak pilih yg mana satu.

    saya nak gunakan utk suami yg baru dikesan menghidap diabetes type 2 baru2 ni..please feedback kat saya?

  10. Saya menjual kapsul tunjuk langit. 100% daripada biji tunjuk langit. RM25 bagi 30 kaspsul. Tel: 019-353-4563.

    Biji tunjuk langit boleh di makan mentah. TIADA KESAN SAMPINGAN. Tetapi AMAT PAHIT!! Lebih mudah makan yang sudah di jadikan kapsul.

    Kenapa nak bayar lebih?? Kebanyakan produk kapsul TL di jual amat mahal. CUBALAH produk yang saya hasilkan ini. INSYAALLAH Berkesan dan MUJARAB.

  11. salam.Kita lihat pokok tunjuk langit( gambar) mempunyai dua pelepah daun dan berbunga ditengah.Hampir sama dgn ginseng.Akar pula seperti urat2 badan ,ginseng berbentuk badan manusia.

  12. sesiapa yang mencari kapsul tunjuk langit dapatkannya pada harga Rm 19. untuk 41 kapsul.
    (courier Rm2.)
    Pembelian lebih 2 btl (free penghantaran)

    hubungi di talian 012-2225106

  13. kalo buah tunjuk langit ni saya biasa tgok org jual kat pasar mlm..bnyk..tp xpernah beli sebb kalo beli pn xtau nk buat ape ngan buah tu..buah tunjuk langit berwarna coklat kan? adakah buah tunjuk langit yang telah dijadikan kapsul mendatangkan kesan mudarat kepada pengguna? ade sape2 leh tlg jwb x?

  14. Musim baru buah tunjuk langit dah bleh dipetik….sebiji cuma rm 5 ( 45-50 biji kecil )…..tak termasuk pos.

    Call atau sms saya : 012 594 1525
    010 388 6549

  15. sapa2 yg nak buah tunjuk langit original dari pokoknya. call 019-2216433. 55 biji kuacinya harga rm10.00 je.15.12.10

  16. kami butuh akar tunjuk langit/ kaki seribu.. yang ada diaderah sulawesi / kalimantan .. hub Rudy 081-8519162

  17. Dapatkan buah tunjuk langit harga borong. Cuma RM65 sekilo. Penghantaran percuma serata MAlaysia. Hubungi segera 0122329561. Buah diimpot dari Indonesia.

  18. kalau nak tahu atau nak tengok dan kutip sendiri biji /buah tunjuk langit, pergi ke PLUS, tengok disetiap persimpangan nak masuk ke PLUS, banyak ditanam poko tunjuk langit,terutamanya di sekitar PLUS di johor. kutip sendiri jer..FREE je…

  19. saya membutuhkan akar tunjuk langit daerah sulawesi.kalimantan bagi siapa saja yg mempunyai dan berkenan menjual kami siap membelinya anda bs langsung no.081334938168

    memblinya

  20. Salam…Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak…melancarkan darah…buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali…mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany….sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan…
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

  21. gan sy btuh tunjuk langit dr sulawesi n kalimantan kering tdk jamur,warna putih tulang,biji mahoni blm di kupas dan sudah di kupas,kencur rajang kering tdk jamur, biji kelor sila hub saya 081216516338/085731562998…yg serius sy tgg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam