February 27, 2024

Artikel kali ini, adalah mengenai tumbuhan yang banyak di tanam di Malaysia iaitu Ubi Kayu. Ubi Kayu, juga dikenali sebagai Ubi Gajah di Indonesia. Setiap tahun pengeluaran sekitar 300 juta tan ubi kayu di dunia. Menurut data FAO, sejak awal tahun 2000-an, pengeluaran ubi kayu di dunia terus meningkat hingga mencapai 100 juta tan. Faktor yang menarik ialah, permintaan yang tinggi terhadap ubi kayu telah memberi impak positif kepada petani, yang mana harga jual ubi kayu di pasaran semakin baik. Kelebihan tanaman ini berbanding tanaman lain adalah ia mudah untuk ditanam, tahan terhadap serangan perosak dan penyakit, mampu bertahan dalam keadaan kekurangan air dan boleh tumbuh dengan baik walaupun di tanah yang kurang subur.

Pengenalan Ubi Kayu

Dari segi klasifikasi biologi, ubi kayu dikategorikan dalam famili Euphorbiaceae, genus Manihot dan spesiesnya adalah Manihot utilissima Pohl. atau Manihot esculenta Crantz sin.

Ubi Kayu merupakan tanaman berakar umbi yang panjang dan runcing, dengan batang yang berkayu dan beruas-ruas. Warna batang bervariasi, hijau ketika masih muda dan menjadi putih, kelabu atau hijau kelabu apabila tua. Daunnya mengandungi lebih banyak sianida dari umbi itu sendiri, sebab itulah selalu ada dinasihatkan untuk memasak ubi kayu dengan betul.

Pada kultivar yang berbunga, bunga ubi kayu biasanya berdiameter 1 cm dan berwarna dari ungu kehijauan hingga kuning kehijauan. Umbi yang terbentuk merupakan akar yang menggelembung dan berfungsi sebagai tempat penyimpan makanan. Isinya berwarna putih atau kuning, bergantung kepada varietinya.

Syarat Tumbuh Ubi Kayu

Ubi kayu memerlukan kelembaban udara sekitar 65% dan lebih menyukai kawasan dataran rendah, ketinggian sekitar 150 m di atas permukaan laut, dengan suhu rata-rata antara 25-27?C.

Walaupun tumbuh baik dalam cuaca panas dengan suhu antara 25ºC – 29ºC, ubi kayu juga mampu tumbuh pada ketinggian di atas 1500 m di atas permukaan laut. Tanaman ini memerlukan taburan curah hujan sekitar 1000-1500 mm per tahun untuk pertumbuhan yang optimal.

Ubi kayu juga sesuai dipelbagai jenis tanah yang diperlukan. Ia lebih suka tanah gembur atau berpasir dan dapat tumbuh baik pada tanah dengan tingkat kesuburan rendah. Ubi kayu juga toleran terhadap pH 4 hingga 8 dan dapat tahan terhadap saliniti tinggi

Posisi Tanam Ubi Kayu

Terdapat pelbagai posisi menanam ubi kayu, yang mana petani biasa memilih posisi tegak atau terbaik. Bagaimanapun, posisi tidur juga boleh digunakan dan ada petani yang menggunakan posisi 45°. Setiap posisi tanam ini dapat memberikan pengaruh terhadap penghasilan tanaman.

Number of View :1129

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam