Amalan Pengurusan Perosak Bersepadu

Artikel kali ini mengenai lawatan penulis ke projek pertanian yang diusahakan oleh Syarikat Greenheart Farms Sdn. Bhd. Apa yang menarik tentang syarikat yang terletak di Lojing, Kelantan ini adalah penggunaan aplikasi teknologi moden bagi mengeluarkan sayur-sayuran yang bebas racun perosak (pesticide-free) melalui pengamalan Pengurusan Perosak Bersepadu (Integrated Pest Management). Hasilnya bukan sahaja bebas racun tetapi berkualiti dan produktivitinya juga tinggi. Sistem komputer dan peralatan berteknologi tinggi digunakan bagi memberikan pengairan pembajaan kepada tanaman secara cekap (precision farming).

Menurut pengurus syarikat ini terdapat lebih kurang 8 jenis spesies yang digunakan sebagai predator (pemangsa) yang digunakan dalam kaedah kawalan secara biologi (biological pest control). Salah satu spesies predator yang digunakan adalah seperti Typhlodromips swirskii atau dikenali hamama Swirski (Swirski-Mite) yang diimport khas dari Netherlands. Ia digunakan dalam kawalan perosak secara biologi bagi mengawal serangga thrips/whitefly pada tanaman.

Di Syarikat ini, produktiviti pengeluaran dikira bagi setiap keluasan meter persegi. Tanaman cili akan ditanam mengikut jarak tertentu dan dilatih bagi mencapai ketinggian melebihi dari 3 meter bagi memaksimumkan penggunaan kawasan. Teknik cantasan memainkan peranan penting bagi memastikan Cili varieti Habib ini dapat mengeluarkan hasil yang tinggi sehingga berumur 11 bulan.

Number of View :3187

Taman Agroteknologi MARDI Cameron Highlands

Taman Agroteknologi MARDI merupakan salah satu destinasi menarik yang mesti dikunjungi apabila anda bercuti di Cameron Highlands. Lokasinya terletak di Tanah Rata. Kawasannya luas iaitu sekitar 42 hektar yang merangkumi bangunan pusat penyelidikan dan pusat informasi. Selain berfungsi sebagai pusat penyelidikan, ia turut menyediakan berbagai tarikan seperti taman herba, taman orkid, taman ros, ladang teh, strawberi, epal, teknologi penanaman sayur-sayuran secara fertigasi dan banyak lagi. Pelbagai spesies tumbuhan yang unik juga anda boleh temui di sini. Antaranya seperti pokok belon dan pokok-pokok bunga yang unik.

Saya sempat berkunjung ke sana beberapa hari yang lalu. Untuk melihat Video Pendek yang sempat saya rakamkan semasa lawatan tersebut, boleh lawati Channel Youtube saya di sini ini >> https://youtu.be/g2YLOy2rdeI

Jangan lupa Subcribe ye.. untuk info-info terkini berkaitan tumbuhan, tanaman hiasan dan seangkatan dengannya.

>> Dapatkan Segala info terkini dan maklumat berkaitan tumbuhan herba.. tanaman hiasan dan seangkatannya di sini.. >> https://t.me/tumbuhan

Number of View :2480

Bunga Brugmansia

angel-trumpet

Bunga Brugmansia atau juga yang dikenali Angel Trumpet ini banyak saya jumpai di tanam di Cameron Highlands. Saya tidak pasti adakah ini panggilan nama yang betul bagi bunga ini. Jika salah, boleh berikan komen. Mengikut rujukan, bunga jenis seperti ini sebenarnya ada beberapa spesis. Antaranya ialah Brugmansia suaveolens, Brugmansia aurea, Brugmansia arborea, Brugmansia cubensis, Brugmansia pittieri dan beberapa spesis lain. Namun, bunga yang dijumpai di Cameron Highlands ini adalah samada dari spesis Brugmansia suaveolens atau Brugmansia aurea.

angel-trumpet2
Pokok Brugmansia adalah jenis pokok berkayu atau pokok renek, bunga melengkung, bersaiz besar, panjangnya boleh mencecah sehingga 24inci dan bunganya berbau wangi. Terdapat beberapa varieti warna yang terdapat pada bunga ini, tetapi di Cameron Highlands saya hanya sempat menjumpai bunga berwarna kuning dan pink sahaja. Saya tidak pasti adakah ia spesis yang sama.

angel-trumpet3
Semua bahagian pokok Brugmansia dikatakan berpotensi mempunyai kandungan beracun khususnya pada benih dan bahagian daun. Kesan pengambilan boleh menyebabkan mulut kering, cirit-birit, sakit kepala migrain, halusinasi dan boleh juga penyebab kematian.

angel-trumpet4Number of View :10910

Bunga Anthurium Cameron Highlands

anthurium

Jika artikel sebelum ini mengenai Kekwa di Cameron Highlands, kali ini pula mengenai bunga Anthurium. Tidaklah banyak spesis yang saya jumpai di sana. Mungkin di tempat lain saya tidak pasti.

anthurium2

Seperti yang anda ketahui, bunga Anthurium ni memang cantik dijadikan tanaman hiasan di luar atau di dalam rumah. Bunga ini juga dikenali sebagai bunga Flamingo. Mengikut rujukan terdapat hampir 1,000 spesis bunga Anthurium di seluruh dunia.

anthurium3

Saya nak cerita banyak mengenai bunga ini memang tidak berapa pandai. Kalau berminat nak ketahui lebih lagi mengenai bunga ini bolehlah merujuk di laman  http://en.wikipedia.org/wiki/Anthurium

Anda juga boleh berkongsi pengetahuan anda mengenai bunga ini dengan menulis komen di bawah ini..Number of View :17208

Hasil-hasil Pertanian di Cameron Highland

kohrabi

Hari Sabtu lepas aku sempat pergi ke Cameron Highlands sempena Bulan Teknologi Tanah tinggi di Stesen MARDI Cameron Highland. Pertama kali dapat masuk stesen Mardi best juga. Rupanya memang ia terbuka untuk orang ramai masuk melihat teknologi pertanian yang terdapat di MARDI. Cuma nak masuk kena bayar tiket la.. Kalau tak silap RM3/orang.

pepino

Jadi sempatlah ambil beberapa gambar hasil-hasil pertanian yang menarik perhatian aku. Sebab apa menarik? kerana Jarang dapat jumpa di tanah rendah.. Mungkin anda atau korang semua biasa tengok kalau pergi Cameron tetapi ramai yang tidak tahu namanya kan. Dah tertulis kan.. Itulah  sayur Kohrabi dan buah Pepino.

Oklah.. sampai disini dulu.. ada lagi gambar nak di masukkan tapi tak sempat.. Nantikan esok/lusa sahaja…

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik SiniNumber of View :17221