March 4, 2024

Pucuk manis, atau dikenali dengan nama saintifiknya sebagai Sauropus androgynus, adalah sejenis sayuran yang merupakan pilihan utama dalam diet penduduk desa. Bukan sahaja kerana rasanya yang menarik, tetapi juga khasiatnya yang tinggi.

Deskripsi Pucuk Manis:

Tumbuhan pucuk manis berpostur tegak dan boleh mencapai ketinggian sehingga 3 meter dengan diameter batang kira-kira 5 hingga 10 mm. Bagian bawah batang biasanya lebih keras dan berwarna perang, manakala bahagian atasnya lebih lembut, hijau, dan mudah tunduk. Batang pucuk manis biasanya tidak bercabang kecuali apabila dicantas, dan daun-daunnya tumbuh secara berselang-seli di sepanjang batang.

Pembiakan Melalui Keratan Batang:

Salah satu cara paling efektif untuk membiakkan pucuk manis adalah melalui teknik keratan batang. Teknik ini menekankan pemilihan batang yang keras (tua) dan bebas dari penyakit untuk memberikan peluang pertumbuhan yang terbaik.

  1. Pemilihan Batang: Batang yang dipilih perlu subur, keras, dan bebas dari sebarang penyakit. Panjang keratan idealnya adalah antara 10 hingga 20cm.
  2. Persiapan Keratan: Daun-daun pada batang perlu dilurut dan dibuang, meninggalkan hanya dua atau tiga cabang dahan di bahagian atas keratan.
  3. Proses Penanaman: Keratan tersebut kemudian dicucuk atau ditanam terus ke dalam tanah. Adalah disyorkan untuk menjaga jarak penanaman sekitar 6 inci antara setiap keratan.

Keperluan Tanah dan Baja:

Pucuk manis memerlukan tanah yang subur dan gembur. Penambahan kompos atau baja haiwan sangat menggalakkan pertumbuhan yang sihat. Cantasan juga diperlukan untuk mengawal ketinggian dan menggalakkan pertumbuhan tunas atau pucuk. Selain itu, pembajaan dengan baja organik, seperti air basuhan ikan, najis haiwan, dan daun reput, dapat meningkatkan kesuburan tanah dan membantu pertumbuhan pucuk manis.

Penuaian dan Penjagaan:

Pucuk muda boleh dituai selepas tiga hingga empat bulan. Setelah penuaian, cantasan dan pembajaan harus dilakukan untuk merangsang pertumbuhan semula. Dengan penjagaan yang cermat, tumbuhan pucuk manis dapat bertahan hingga lima tahun.

Kesimpulan:

Pucuk manis bukan sahaja dikenal sebagai sayuran yang enak tetapi juga kaya dengan nutrien. Melalui teknik pembiakan keratan batang, penanaman pucuk manis menjadi lebih mudah dan efisien. Dengan pemeliharaan yang betul dan pemilihan tanah serta baja yang sesuai, pucuk manis dapat tumbuh subur dan memberikan hasil yang memuaskan.

Number of View :2752

1 thought on “Pembiakan dan Penanaman Pucuk Manis

  1. Menarik infonya
    Di mana saya boleh dapatkan keratan batang atau anak pokok cekur Mani’s ini ya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam