February 27, 2024

Pernahkah anda terfikir bahwa penyengat yang sering dilihat sebagai gangguan dan perosak sebenarnya memainkan peranan penting dalam ekosistem kita? Artikel kali ini dipetik dari sebuah penulisan di Majalah FST Lestari 1/2018 yang berkaitan tajuk seperti gambar di atas. Antara ringkasan menarik dari artikel ini.

Penyengat, seringkali dianggap sebagai spesies yang menakutkan kerana sengatannya yang menyakitkan, sebenarnya bukanlah spesies yang membunuh dan menyakiti manusia seperti tebuan dan serangga berbahaya lainnya. Sebaliknya, mereka mempunyai peranan penting dalam ekosistem kita sebagai agen kawalan biologi atau musuh semulajadi bagi mengawal populasi serangga perosak.

Penyengat ini, bersaiz sangat kecil, biasanya kurang daripada 3mm, dan merupakan spesies parasitoid. Apa itu parasitoid? Mereka adalah serangga yang bertelur di dalam badan serangga perosak, secara tidak langsung membunuh larva serangga itu untuk mendapatkan nutrien bagi perkembangan hidup mereka. Spesies ini berasal dari keluarga Ichneumonidae dalam order Hymenoptera, yang sama dengan semut dan tebuan.

Keberadaan parasitoid ini sangat bergantung pada keberadaan sumber makanan, yang menjadi medium atau struktur bagi mereka meletakkan telurnya. Ini membawa kita kepada konsep ‘Push and Pull’, strategi dalam Pengurusan Perosak Bersepadu (IPM).

Strategi ‘Push and Pull’ menggunakan bunga-bunga dan tanaman tertentu untuk menolak atau menarik serangga perosak dan parasitoid. Mereka merujuk dan bertindak sebagai ‘push’ iaitu penolak perosak dan ‘pull’ iaitu pemikat atau penjerat spesies perosak atau menarik spesies parasitoid. Contohnya, spesies bunga seperti Thumbergia, yang ditanam di sekitar Tasik Ghazali, Fakulti Sains dan Teknologi, UKM, berfungsi sebagai penarik bagi parasitoid.

Sudah tentu, penggunaan strategi ‘Push and Pull’ adalah sangat berguna. Namun, kita masih memerlukan banyak kajian untuk mengesahkan spesies tanaman yang benar-benar efektif mengikut strategi ini. Juga, untuk memastikan kesinambungan parasitoid ini, kita perlu mengurangkan atau menghentikan penggunaan pestisid yang boleh mengganggu peranan parasitoid dalam ekosistem.

Menariknya, teknik ini telah digunakan di luar negara dan terbukti dapat mengawal populasi perosak tanpa atau dengan pengurangan penggunaan pestisid. Selari dengan itu, keberadaan parasitoid ini sangat diperlukan dalam ekosistem. Sebagai sebahagian dari ekosistem, mereka membantu mengawal populasi serangga perosak dan memberikan sumbangan besar kepada kelestarian dan keseimbangan alam.

Akhir kata, mari kita semua memahami dan menghargai peranan yang dimainkan oleh setiap makhluk dalam ekosistem kita, termasuk penyengat parasitoid yang sering dianggap remeh.

Number of View :328

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam