February 21, 2024

Mungkin anda pernah dengar tentang karotenoid. Ini adalah sejenis bahan semulajadi yang memberi warna pada buah-buahan dan sayur-sayuran seperti lada merah. Tapi, tahukah anda bahawa karotenoid bukan sahaja membuat makanan kita tampak menarik, tetapi juga dapat melindungi kulit kita daripada sinaran matahari?

Sinaran matahari, walaupun penting untuk kita mendapat vitamin D, juga boleh membahayakan kulit kita jika kita terdedah terlalu lama. Ada dua jenis sinar ultraviolet (UV) yang perlu kita risaukan: UVA dan UVB. Kedua-duanya boleh menyebabkan kulit kita terbakar, berkedut, dan bahkan menyebabkan kanser kulit jika kita tidak berhati-hati.

Jadi, di sinilah karotenoid datang menyelamat! Makanan yang kaya dengan karotenoid, seperti cili merah dan sebagainya, dapat membantu melindungi kulit kita dari bahaya sinaran matahari. Carotenoid seperti capsanthin, capsorubin, ?-carotene dan lutein adalah antara yang terbaik untuk kulit kita.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa karotenoid ini bekerja sebagai ‘pelindung’ untuk kulit kita. Mereka dapat menangkap dan menghapuskan bahan berbahaya yang dihasilkan oleh sinar UV, dan dengan itu melindungi sel-sel kulit kita. Misalnya, capsanthin dan capsorubin dapat melindungi sel kulit kita dari kerosakan oleh sinaran UVB. Menariknya, bila kita makan makanan yang mengandungi karotenoid, bukan sahaja kulit kita yang dilindungi, tetapi juga kesihatan kita secara keseluruhan yang meningkat!

Ada satu kajian yang menarik di Jepun di mana orang dewasa yang mengambil pil dengan carotenoid setiap hari dapat melindungi kulit mereka dari merah dan gelap akibat sinaran matahari. Ini menunjukkan betapa hebatnya carotenoid dalam melindungi kulit kita.

Selain itu, karotenoid lain seperti lutein dan zeaxanthin juga menjanjikan perlindungan yang baik untuk kulit kita. Dalam satu kajian lain, wanita yang mengambil lutein dan zeaxanthin, sama ada melalui pil atau krim, menunjukkan bahawa kulit mereka lebih terlindung dari kerosakan matahari berbanding mereka yang tidak mengambil apa-apa.

Jadi, apa yang boleh kita pelajari dari sini? Makan makanan yang kaya dengan karotenoid bukan sahaja membuat kita sihat, tetapi juga dapat melindungi kulit kita dari sinaran matahari yang berbahaya. Jadi, jangan lupa untuk memasukkan lada merah, lobak merah, dan sayur-sayuran lain yang berwarna-warni dalam diet harian !

Sebagai langkah tambahan, pastikan memakai krim pelindung matahari sebelum keluar rumah, terutama pada waktu tengahari bila matahari paling terik. Sebab, walaupun karotenoid dapat membantu, langkah-langkah perlindungan tambahan seperti krim pelindung matahari adalah penting untuk keselamatan kulit kita. Ingat, kulit yang sihat adalah kunci untuk rupa yang cantik dan kesihatan yang baik. Jadi, jaga kulit kamu dengan baik, makan makanan yang seimbang dan selalu lindungi diri dari sinaran matahari yang berlebihan!

Rujukan : Carotenoids of Capsicum Fruits: Pigment Profile and Health-Promoting Functional Attributes, 2019

Number of View :197

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam