February 21, 2024

Memilih tumbuhan hiasan dalaman (indoor) bukanlah tugas yang mudah, terutamanya dengan pelbagai pilihan yang ada di pasaran. Namun, terdapat beberapa tanaman yang dikenali kerana keindahan, keunikan, dan senang dijaga atau diselenggara. Jom kita lihat beberapa pilihan yang popular dan menarik!

Jenis Keladi

Keladi adalah salah satu tanaman hiasan dalaman (indoor) yang paling popular kerana daunnya yang besar, berwarna-warni, dan berbentuk menarik. Berikut adalah beberapa jenis/varieti Keladi yang patut anda pertimbangkan:

  • Aglaonema ‘Earnesto Hybrid’: Sejenis Aglaonema hybrid yang menampilkan kombinasi warna-warna hijau dan merah yang menarik pada daunnya.
  • Dieffenbachia candida: Dikenali juga dengan nama “Dumb Cane”, ia mempunyai daun besar yang berwarna hijau cerah.
  • Dieffenbachia ‘Silver’: Daunnya berwarna hijau dengan corak perak yang cerah.
  • Dieffenbachia ‘Southern Cross’: Menampilkan daun yang berbentuk silang dengan corak hijau gelap dan hijau muda.

Tumbuhan Berdaun Menarik

Tanaman berdaun adalah pilihan yang baik bagi mereka yang mencari tumbuhan yang memerlukan penjagaan minimum tetapi masih ingin menambah kehijauan ke dalam ruang dalaman.

  • Asparagus densiflorus (Asparagus sprengeri): Tumbuhan ini mempunyai daun yang berbentuk seperti jarum, memberikan tekstur yang unik kepada dekorasi rumah anda.
  • Chlorophytum capense: Dikenali juga sebagai “Spider Plant”, ia adalah salah satu tanaman dalaman yang paling mudah dijaga dan tahan lama.
  • Chlorophytum capense (Variegated Leaf): Varian dari “Spider Plant” dengan daun yang mempunyai corak berwarna putih dan hijau.
  • Sansevieria trifasciata ‘Laurenti’: Dikenali juga sebagai “Lidah Jin”, tumbuhan ini mempunyai daun yang panjang dengan corak kuning dan hijau.
  • Sansevieria trifasciata ‘Golden Hahnii’: Varian lain dari “Lidah Jin” dengan daun yang pendek dan lebar, berwarna kuning emas dan hijau.

Palma memang terkenal sebagai tanaman hiasan yang menghiasi lanskap taman-taman di luar rumah. Namun, beberapa jenis palma juga sangat sesuai sebagai tanaman hiasan dalaman (indoor) dan mampu memberikan sentuhan tropika ke dalam ruangan anda. Mari kita lihat beberapa pilihan palma yang boleh menjadi pilihan terbaik untuk ruangan dalam rumah atau pejabat anda:

Dypsis lutecens:

Dikenali juga sebagai “Bamboo Palm” atau “Golden Cane Palm“, ia mempunyai batang yang menyerupai buluh dengan daun hijau yang subur. Selain itu, Dypsis lutecens juga dikenali sebagai salah satu tanaman yang baik untuk membersihkan udara.

Raphis excelsa dan Raphis humilis:

Dikenali sebagai “Lady Palm”, kedua-dua spesies ini mempunyai daun lebar berbentuk kipas yang memaparkan warna hijau gelap. Mereka dikenali dengan pertumbuhan mereka yang lambat dan keupayaan untuk tahan di dalam ruangan dengan cahaya rendah.

Raphis multifida:

Dengan daunnya yang mempunyai banyak cabang@jejari, ia memberikan tekstur yang menarik dan berbeza daripada palma lain di ruangan anda.

Keistimewaan Nephrolepis dan Pteris

Terdapat banyak jenis tumbuhan yang boleh diletakkan di dalam rumah untuk memberikan suasana yang lebih nyaman dan segar. Dua daripada spesies tumbuhan hiasan dalaman yang cukup popular ialah Nephrolepis exaltata dan Pteris ensiformis. Mari kita lihat keistimewaan kedua-dua tumbuhan ini:

Nephrolepis exaltata:

Dikenali juga sebagai “Boston Fern“, Nephrolepis exaltata adalah salah satu paku-pakis yang paling popular untuk dijadikan tanaman hiasan dalaman. Ia mempunyai daun yang hijau, subur dan melengkung ke bawah, mencipta suasana yang alami dan menenangkan. Selain itu, tumbuhan ini dikenali dengan keupayaannya untuk meningkatkan kualiti udara dalam ruangan dan menghilangkan bahan pencemar seperti formaldehida. Untuk menjaga Nephrolepis exaltata, pastikan ia mendapat cahaya yang cukup dan jangan biarkan tanahnya menjadi terlalu kering.

Pteris ensiformis:

Dikenali juga dengan nama “Silver Lace Fern“, Pteris ensiformis mempunyai daun yang menarik dengan warna hijau cerah yang dihiasi dengan jalur putih. Struktur daunnya yang ringan dan halus memberikan tekstur yang menarik untuk dekorasi ruangan. Seperti paku-pakis lain, Pteris ensiformis juga suka keadaan yang lembap. Oleh itu, ia amat sesuai untuk diletakkan di dalam bilik mandi atau ruang tamu yang mempunyai kelembapan tinggi.

Dengan kepelbagaian tanaman indoor yang ada, anda pasti akan menemui sesuatu yang sesuai dengan selera dan keperluan anda. Selain menambah keindahan, tanaman-tanaman ini juga dapat meningkatkan kualiti udara dalam rumah anda. Selamat menanam!

Number of View :1730

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam