April 18, 2024

Cerita Pendek – Tajuk : Durian Musang King

Aida melangkah perlahan ke ladang durian yang terbentang luas di depan rumahnya. Dengan matahari pagi yang baru muncul, sinar matahari memantulkan warna keemasan dari buah durian yang tergantung di pokok. Tetapi bukan sembarang durian; ini adalah durian Musang King, yang terkenal dengan rasanya yang lembut, manis, dan tebal isinya.

Dari kecil, Aida memerhati ibu dan ayahnya menjaga ladang durian ini dengan penuh kasih sayang. Mereka sering berkongsi kisah bagaimana durian Musang King telah mengubah hidup mereka, memberi mereka peluang untuk mendapat pendapatan yang baik kerana buah ini sangat diminati, terutamanya di pasaran antarabangsa.

Kini, dengan ibu bapa Aida sudah berusia, tanggungjawab mengurus ladang kini beralih kepada Aida. Walaupun terdapat cabaran, tetapi dengan harga durian Musang King yang tinggi di pasaran, ini memberi semangat kepada Aida untuk terus berusaha.

Pada suatu hari, seorang pembeli dari China datang ke ladang Aida. Dia mendengar tentang kualiti durian yang luar biasa dari ladang ini dan mahu membuat tawaran untuk membeli keseluruhan hasil tuaian. Harga yang ditawarkan sangat menggembirakan, dan ini merupakan peluang besar bagi Aida untuk memperluas perniagaannya.

Aida menunjukkan pembeli itu ke sekitar ladang, memperkenalkan keunikan setiap pokok dan cara-cara mereka menjaga buah durian supaya memastikan kualitinya adalah yang terbaik. Pembeli itu terpesona dengan dedikasi dan kasih sayang Aida terhadap ladangnya.

Setelah berunding, mereka berjaya mencapai perjanjian. Aida berjanji akan menghantar durian Musang King terbaiknya untuk pasaran China.

Dengan kejayaan ini, Aida merancang untuk memperbaiki ladangnya, membeli peralatan baru, dan bahkan mungkin membuka peluang pekerjaan untuk penduduk kampungnya. Ini bukan sahaja tentang menjual durian, tetapi juga tentang mewarisi tradisi keluarga dan memberi balik kepada komunitinya.

Aida duduk di bawah pokok durian, memandang ke atas dengan mata yang berseri-seri, memikirkan masa depan yang cerah yang menanti ladang dan keluarganya.

Di sebuah pasar petang yang ramai di sebuah pekan kecil, Aida membuka gerai jualan durian yang baru saja dipetik dari kebunnya. Dia bangga kerana durian-durian tersebut bukanlah durian biasa, tetapi adalah durian Musang King yang terkenal dengan rasa dan kualitinya yang istimewa.

Sebagai seorang peniaga yang berpengalaman, Aida selalu memastikan durian-durian yang dijualnya berada dalam keadaan terbaik. Pelanggannya tahu tentang kualiti durian yang dijual oleh Aida dan kerap kembali untuk membeli lagi.

Seorang wanita berjubah biru mendekati gerai Aida “Assalamualaikum, Aida. Saya dengar durian Musang King awak sedap sekali. Boleh saya cuba satu?” wanita itu bertanya dengan senyuman.

Aida membalas senyuman dan menyambut salamnya. “Waalaikumsalam. Sudah tentu! Sila pilih yang mana awak suka.”

Wanita itu memilih satu durian dan Aida membukanya dengan mahir. Aroma durian yang harum menyengat hidung, menandakan kesegaran dan kualiti durian tersebut. Wanita itu terpegun seketika, seakan-akan terpesona dengan bau durian yang memikat itu.

Setelah mencuba isinya, wanita itu nampak sangat berpuas hati. “MasyaAllah, ini memang durian terbaik yang pernah saya rasa! Berapa harganya, Nurul?”

Aida memberitahu harganya yang agak tinggi kerana kualiti durian Musang King adalah antara durian terbaik di pasaran. Namun, wanita itu tidak keberatan dan malah membeli beberapa biji lagi untuk dibawa pulang.

Sebelum meninggalkan gerai, wanita itu berkata, “Terima kasih, Aida. Saya pasti akan kembali lagi. Dan saya akan memberitahu semua kenalan saya tentang durian awak.”

Dengan rasa bangga, Aida mengucapkan terima kasih. Dia tahu, dengan kualiti durian yang dijualnya dan layanan yang baik, gerainya akan terus maju dan mendapat banyak pelanggan setia.



Number of View :535

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam