April 18, 2024

Salah satu buah yang paling ikonik dan sering ditemui dalam kehidupan kita sehari-hari adalah epal. Di dalam keluarga epal yang pelbagai, epal hijau atau lebih dikenali sebagai ‘Granny Smith’ menonjol kerana warnanya yang hijau terang dan rasa masam yang segar. Dalam artikel ini, kita akan meneroka sejarah, manfaat nutrisi buah epal hijau dan bagaimana ia dapat memberikan manfaat kepada kesihatan kita.

Sejarah dan Penyebaran

Buah epal berasal dari Asia Tengah dan telah ditanam selama beribu-ribu tahun. Spesies ini, Malus domestica, telah ditanam dan diadaptasi oleh manusia sepanjang sejarah untuk menghasilkan berbagai jenis dan varieti. Epal hijau, atau ‘Granny Smith’ seperti yang kita kenal sekarang, berasal dari Australia pada abad ke-19. Menurut sebuah kajian yang diterbitkan dalam Australian Journal of Botany, epal hijau ini diketahui ditemui oleh Maria Ann Smith—yang namanya menjadi sebutan varieti ini.

Morfologi dan Biologi Epal Hijau

Seperti semua epal, pokok epal hijau adalah sejenis pokok kecil hingga sederhana yang boleh mencapai ketinggian antara 1.8 hingga 4.6 meter. Ia mempunyai daun dan bunga yang indah, biasanya berwarna putih dengan sentuhan merah jambu.

Buahnya, yang kita kenali sebagai epal, adalah sejenis ‘pome’ yang mana bijinya dikelilingi oleh dinding buah yang keras. Buah epal hijau biasanya berbentuk bulat dan mempunyai warna hijau cerah yang menyerlah, dengan rasa masam yang kuat dan tekstur yang rangup.

Statistik dan Trend Pengeluaran Epal Hijau

Menurut data dari Food and Agriculture Organization (FAO), pengeluaran epal di seluruh dunia adalah sekitar 86 juta tan pada tahun 2020, menjadikannya salah satu buah yang paling banyak dihasilkan di dunia. China adalah pengeluar epal terbesar, diikuti oleh Amerika Syarikat dan Poland. Meskipun tidak ada statistik khusus mengenai pengeluaran epal hijau, varieti ini adalah salah satu jenis epal yang paling popular dan sering ditemui di pasaran.

Epal Hijau dan Genetik

Genetik epal juga menjadi subjek kajian yang intensif. Dalam sebuah kajian yang diterbitkan dalam Nature Genetics pada 2017, penyelidik menemui lebih daripada 60,000 gen dalam genom epal. Pengetahuan mengenai genetik epal ini membantu para penyelidik mencipta varieti baru yang lebih tahan penyakit, menghasilkan lebih banyak buah, atau memiliki rasa dan tekstur yang lebih baik.

Profil Nutrisi Buah Epal Hijau

Seperti kebanyakan buah-buahan, epal hijau sangat kaya dengan nutrisi dan rendah kalori. Menurut U.S. Department of Agriculture (USDA), sebiji epal hijau sederhana (seberat kira-kira 180 gram) hanya mengandungi sekitar 95 kalori. Di samping itu, epal hijau juga mengandungi sejumlah besar serat (4.4 gram per biji), vitamin C (8.4 mg per biji), dan kalium (195 mg per biji).

Manfaat Kesihatan Buah Epal Hijau

  1. Meningkatkan Pencernaan: Kandungan serat yang tinggi dalam buah epal hijau membantu pencernaan dan menjaga kesehatan usus. Serat diet dapat meningkatkan fungsi usus, mengurangi risiko sembelit, dan membantu dalam penyerapan nutrisi.
  2. Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung: Kajian yang diterbitkan dalam jurnal Nutrients pada 2017 menunjukkan bahawa serat diet, seperti yang terkandung dalam buah epal hijau, dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung. Ini kerana serat membantu mengurangkan kolesterol LDL (atau “kolesterol jahat”) dalam darah.
  3. Meningkatkan Kesihatan Tulang: Epal hijau adalah sumber vitamin K, yang penting untuk kesihatan tulang. Kekurangan vitamin K dikaitkan dengan risiko lebih tinggi untuk osteoporosis dan fraktur.
  4. Menjaga Kesehatan Mata: Epal hijau juga mengandungi vitamin A, yang penting untuk kesehatan mata. Vitamin A membantu melindungi mata dari radikal bebas dan dapat mengurangi risiko degenerasi makula, salah satu penyebab utama kebutaan pada orang dewasa.
  5. Menyokong Sistem Imun: Vitamin C dalam buah epal hijau dapat membantu meningkatkan sistem imun dengan merangsang produksi sel darah putih, yang berfungsi sebagai pertahanan pertama tubuh terhadap infeksi dan penyakit.
  6. Epal hijau tidak hanya menarik kerana warna dan rasanya yang unik, tetapi juga kaya dengan nutrien. Menurut U.S. Department of Agriculture (USDA), sebiji epal hijau mengandungi hampir 20% daripada keperluan harian vitamin C dan 5% daripada keperluan harian vitamin A. Epal hijau juga sumber yang baik untuk serat, dengan sebiji epal mengandungi kira-kira 17% daripada keperluan harian.
  7. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam Journal of Medicinal Food pada 2019 mendapati bahawa ekstrak epal hijau mampu mengurangkan peradangan dan stres oksidatif, dua faktor yang dikaitkan dengan banyak penyakit kronik.

Mari kita lihat bagaimana epal hijau digunakan di seluruh dunia dan keunikannya dalam masyarakat yang berbeza.

Amerika Syarikat: Buah, Salad, dan Pencuci Mulut

Di Amerika Syarikat, epal hijau adalah kegemaran dalam pelbagai hidangan. Ia boleh dimakan mentah sebagai buah, digunakan dalam salad buah dan sayur, atau dimasak dalam berbagai pencuci mulut seperti pai epal. Epal hijau juga digunakan dalam hidangan seperti ‘apple crisp’ dan ‘apple strudel’, di mana rasa masam buah ini membantu menyeimbangkan manisnya pencuci mulut.

Australia: Pencuci Mulut dan Jus Buah

Australia adalah negara asal epal hijau ‘Granny Smith’. Di sini, epal hijau digunakan dalam pelbagai cara, termasuk dalam pencuci mulut dan jus buah. Pencuci mulut seperti pai epal dan ‘apple crumble’ adalah kegemaran di Australia, dan jus epal hijau adalah pilihan yang popular untuk minuman sejuk yang menyegarkan.

Perancis: Cider dan Pencuci Mulut

Di Perancis, epal hijau digunakan dalam pembuatan cider, sejenis minuman beralkohol yang dibuat daripada jus buah epal. Varietas epal hijau seperti ‘Granny Smith’ sering digunakan dalam cider kerana rasa masamnya yang kuat. Selain itu, Perancis juga terkenal dengan ‘tarte Tatin’, pencuci mulut epal terbalik yang enak dan manis.

China: Penyediaan Makanan dan Ubat-ubatan Tradisional

Menurut data dari Food and Agriculture Organization (FAO), China adalah pengeluar epal terbesar di dunia. Di China, epal hijau bukan sahaja digunakan dalam hidangan, tetapi juga dalam ubat-ubatan tradisional. Dalam pengubatan tradisional Cina, epal hijau dianggap dapat membantu meredakan panas dalam dan batuk.

Jepun: Buah dan Pencuci Mulut

Di Jepun, epal hijau biasanya dimakan mentah atau digunakan dalam pencuci mulut. Salah satu pencuci mulut popular adalah ‘apple pie’ ala Jepun, yang sering menggunakan epal hijau. Epal hijau juga boleh ditemui dalam ‘bento’, kotak makanan Jepun yang ditata dengan teliti.

Kesimpulan

Dengan khasiat nutrisi yang mengagumkan dan manfaat kesihatan yang potensial, tidak menghairankan jika epal hijau menjadi pilihan yang baik untuk diet seimbang dan sihat. Dengan rasa masam yang menyegarkan, nutrisi yang berlimpah, dan kegunaan yang pelbagai, tidak menghairankan jika epal hijau tetap menjadi buah yang popular di seluruh dunia. Dengan lebih banyak kajian dan penyelidikan, kita dapat mengeksplorasi lebih jauh tentang potensi buah ini, baik dalam peningkatan pengeluarannya, mengoptimalkan nutrisi yang ada di dalamnya, atau mungkin mencipta varieti baru yang lebih baik.

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :30630

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam