March 4, 2024

Cahaya matahari memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan perkembangan daun tanaman. Pengaruh matahari terhadap pertumbuhan daun dapat dilihat dari aspek berikut:

1. Pembentukan Daun: Tanaman yang tumbuh di bawah sinaran matahari penuh biasanya membentuk daun yang lebih kecil, tebal, dan mempunyai lebih banyak lapisan lilin pelindung atau rambut. Ini disebabkan oleh adaptasi tanaman untuk melindungi diri dari pengeringan yang boleh disebabkan oleh panas matahari yang terik.

2. Ukuran Daun: Di tempat yang teduh, tanaman biasanya menghasilkan daun yang lebih besar dan tipis untuk menangkap cahaya sebanyak mungkin untuk fotosintesis. Ini kerana, pada keadaan cahaya rendah, tanaman cenderung tumbuh tinggi dan mengeluarkan lebih banyak daun, sementara mengorbankan proses berbunga dan berbuah.

3. Adaptasi Tanaman: Tanaman mempunyai kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan keadaan cahaya. Misalnya, jika tanaman dipindahkan dari cahaya matahari penuh ke tempat yang lebih teduh, daun-daun yang ada mungkin akan mengalami kesukaran awal kerana terbiasa dengan cahaya yang lebih banyak. Namun, daun baru yang terbentuk setelahnya akan dapat menyesuaikan diri dengan kondisi cahaya baru.

4. Reaksi Tanaman Terhadap Perubahan Cahaya: Perubahan drastik dalam pencahayaan, contohnya; pokok besar yang memberikan naungan tiba-tiba ditebang, dapat menyebabkan stres pada tanaman yang berada di bawahnya. Daun-daun tanaman ini mungkin akan terbakar oleh sinar matahari yang panas, dan dalam beberapa kes, tanaman mungkin tidak dapat menyesuaikan diri dengan cepat dan akhirnya mati.



**Rujukan : Plant Science for Gardeners: essentials for growing better plants (2022)

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

>>> Dapatkan Info Terkini berkaitan tumbuhan di Channel Telegram >> https://t.me/tentangtumbuhan

Number of View :415

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam