Bunga Brugmansia

angel-trumpet

Bunga Brugmansia atau juga yang dikenali Angel Trumpet ini banyak saya jumpai di tanam di Cameron Highlands. Saya tidak pasti adakah ini panggilan nama yang betul bagi bunga ini. Jika salah, boleh berikan komen. Mengikut rujukan, bunga jenis seperti ini sebenarnya ada beberapa spesis. Antaranya ialah Brugmansia suaveolens, Brugmansia aurea, Brugmansia arborea, Brugmansia cubensis, Brugmansia pittieri dan beberapa spesis lain. Namun, bunga yang dijumpai di Cameron Highlands ini adalah samada dari spesis Brugmansia suaveolens atau Brugmansia aurea.

angel-trumpet2
Pokok Brugmansia adalah jenis pokok berkayu atau pokok renek, bunga melengkung, bersaiz besar, panjangnya boleh mencecah sehingga 24inci dan bunganya berbau wangi. Terdapat beberapa varieti warna yang terdapat pada bunga ini, tetapi di Cameron Highlands saya hanya sempat menjumpai bunga berwarna kuning dan pink sahaja. Saya tidak pasti adakah ia spesis yang sama.

angel-trumpet3
Semua bahagian pokok Brugmansia dikatakan berpotensi mempunyai kandungan beracun khususnya pada benih dan bahagian daun. Kesan pengambilan boleh menyebabkan mulut kering, cirit-birit, sakit kepala migrain, halusinasi dan boleh juga penyebab kematian.

angel-trumpet4

Adakah bunga jenis ini hanya sesuai tumbuh di tanah tinggi? atau boleh juga hidup di tanah rendah.  Sekiranya anda mempunyai cerita yang lain disebalik pokok bunga ini, sila kongsikannya di sini ye.

.

Number of View :1667

Bunga Anthurium Cameron Highlands

anthurium

Jika artikel sebelum ini mengenai Kekwa di Cameron Highlands, kali ini pula mengenai bunga Anthurium. Tidaklah banyak spesis yang saya jumpai di sana. Mungkin di tempat lain saya tidak pasti.

anthurium2

Seperti yang anda ketahui, bunga Anthurium ni memang cantik dijadikan tanaman hiasan di luar atau di dalam rumah. Bunga ini juga dikenali sebagai bunga Flamingo. Mengikut rujukan terdapat hampir 1,000 spesis bunga Anthurium di seluruh dunia.

anthurium3

Saya nak cerita banyak mengenai bunga ini memang tidak berapa pandai. Kalau berminat nak ketahui lebih lagi mengenai bunga ini bolehlah merujuk di laman  http://en.wikipedia.org/wiki/Anthurium

Anda juga boleh berkongsi pengetahuan anda mengenai bunga ini dengan menulis komen di bawah ini..

Number of View :9768

Hasil-hasil Pertanian di Cameron Highland

kohrabi

Hari Sabtu lepas aku sempat pergi ke Cameron Highlands sempena Bulan Teknologi Tanah tinggi di Stesen MARDI Cameron Highland. Pertama kali dapat masuk stesen Mardi best juga. Rupanya memang ia terbuka untuk orang ramai masuk melihat teknologi pertanian yang terdapat di MARDI. Cuma nak masuk kena bayar tiket la.. Kalau tak silap RM3/orang.

pepino

Jadi sempatlah ambil beberapa gambar hasil-hasil pertanian yang menarik perhatian aku. Sebab apa menarik? kerana Jarang dapat jumpa di tanah rendah.. Mungkin anda atau korang semua biasa tengok kalau pergi Cameron tetapi ramai yang tidak tahu namanya kan. Dah tertulis kan.. Itulah  sayur Kohrabi dan buah Pepino.

Oklah.. sampai disini dulu.. ada lagi gambar nak di masukkan tapi tak sempat.. Nantikan esok/lusa sahaja…

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :8500

Kaktus di Cameron Highlands

Masih lagi segar dalam ingatan… Gambar ni aku ambil masa aku bercuti ke Cameron Highlands bulan Jun tahun lepas.  Saja nak tunjuk dekat pembaca setia Blog ini. Aku tahu ramai yang berminat dengan kaktus ini.

Keluarga kaktus ni memang besar dan bermacam spesis yang mempunyai pelbagai bentuk, saiz dan pelbagai warna. Persaman yang paling ketara di dalam dunia kaktus ini ialah setiap jenis kaktus boleh dikatakan mempunyai duri, tak kiralah duri halus mahupun kasar.

Sempat jugalah beli lebih 20 jenis kaktus untuk di bawa pulang. Tapi sayang, bukan semua yang hidup dengan baik. Yang tinggal kini cuma 5 jenis kaktus sahaja yang saya rasa yang mempunyai ketahanan yang tinggi walaupun tidak disiram air berminggu-minggu.

Terasa ingin bercuti semula ke Cameron Highlands apabila melihat kaktus-kaktus ini.

So.. adakah anda mempunyai koleksi kaktus seperti ini?

—————————————————————————————

Dapatkah Hadiah Misteri Dengan Menjawab Soalan Kajian Ini <-Klik Sini

Number of View :13906