Pameran Orkid di HPPNK 09

orkid2

Apa macam? Cantik tak orkid ni.. Salah satu gambar orkid yang menarik bagi aku semasa pameran orkid semepena HPPNK 09.

orkid21

Gambar-gambar orkid lain yang sempat aku masukkan…….

orkid3

Kepada peminat orkid mesti geram kan tengok pokok-pokok orkid ni..

orkid4

Sampai sini dulu sempatkan aku uploadkan gambar orkid untuk tatapan korang.. Kalau ada yang minat nak tengok gambar orkid yang lain.. next time boleh aku masukkan..

Number of View :10746

Pokok Balung ayam untuk tenaga batin

balung_ayam

Saya masih menggunakan dua tumbuhan perubatan yang utama iaitu pokok balung ayam dan misai kucing. Penggunaan pokok balung ayam sememang amat baik untuk kekuatan tenaga batin, pembuangan air besar dan air kecil yang lancar dan mencegah buasir. Sebaliknya pula penggunaan misai kucing menyebabkan air kencing kita menjadi jernih dan bersih – ada kaitan dengan pencucian buah pinggang. Apa yang nyata sehingga sekarang tekanan darah saya tetap stabil/normal dan kandungan gula yang rendah/normal.

Kiriman E-Mel: mobyu7 @ yahoo.com.my

Number of View :8532

Statistik Pencarian Tumbuhan – Januari 2009

Sedikit info tentang Blog ini. Tahukah anda, apakah tumbuhan yang paling popular dan ramai orang ingin tahu.. Ok.. saya akan sertakan sedikit maklumat untuk anda. Berikut merupakan statistik pencarian tentang tumbuhan di Blog ini dengan menggunakan enjin carian Google/Yahoo/etc pada bulan Januari 2009. Mengikut statistik sebenar terdapat 6,590 kata carian (keyword) di enjin pencarian yang bertemu dengan Blog www.fazlisyam.com. Namun, di bawah ini merupakan Carta top 20 yang tertinggi bagi kata carian yang tertinggi. Jumlah visitor pada bulan Januari 2009 pula ialah mencecah 10,249 orang.

Kata carian

orkid -174 (bilangan carian)
landskap -112
kelapa sawit -108
tunjuk langit -102
buah tunjuk langit -96
tanaman herba -96
misai kucing -87
khasiat misai kucing -86
pokok tunjuk langit -69
bunga raya -67
serai wangi -67
paku pakis -65
hempedu bumi -64
teknologi pertanian -62
roselle -59
rempah ratus -58
pokok gaharu -58
tumbuhan -57
bunga ros -57
bunga orkid -55

Kesimpulannya, bunga orkid menjadi bunga yang paling popular mengalahkan bunga cinta lestari dan bunga-bunga lain manakala bagi kategori herba pula, pokok tunjuk langit telah mengalahkan herba-herba yang lain setakat ini.

Number of View :4670

Khasiat bunga pokok misai kucing

Kalau dilihat dari peribahasa ataupun kiasan Melayu yang dituturkan oleh generasi lama, memang menakjubkan. Bukan sahaja tepat pada sasarannya bahkan penggunaan perkataannya cukup halus dan berpadanan antara satu sama lain.

Keindahan ini turut mempengaruhi panggilan mereka kepada pokok atau tumbuhan yang ada di sekeliling kita.

Ada yang melucukan bila mendengarnya. Ada juga nama panggilan sesaorang agak pelik, tetapi bersesuaian dengan rupa bentuk dan habitat flora tersebut.

Antaranya ialah pokok misai kucing. Panggilan ini mungkin berdasarkan rupa bunganya bagaikan misai seekor kucing.Mungkin juga kerana pokok tersebut tumbuh secara menjalar di atas tanah dan tidak pula meninggi.

Walau bagaimanapun pemberian nama panggilan tersebut oleh genarasi tua, bukanlah menggambarkan sekadar ‘sembang-sembang di kedai kopi’.

Bahkan menurut Pengarah Bahagian Tumbuhan Ubatan herba FRIM, Dr. Azizul Abdul Kadir, pokok misai kucing ini telah digunakan, secara tradisional untuk merawat penyakit kencing manis dan batu karang.

“Populariti pokok herba ini adalah berdasarkan temubual pihak kami dengan beberapa pengamal perubatan tradisional tempatan dan juga melalui bahan rujukan,” katanya yang turut menyatakan nama saintifiknya adalah Orthosiphon Stamineus.

Beliau yang ditemui di pejabatnya, baru-baru ini menjelaskan pihaknya turut mendapatkan cara-cara tradisional yang sering digunakan didalam merawat kedua-dua penyakit tersebut.

Tambahnya lagi, tumpuan didalam merawat kedua-dua penyakit tersebut adalah kepada daunnya. Kaedah menggunakan daun misai kucing untuk merawat penyakit tersebut agak mudah.

“Ambil daun-daunnya yang segar dalam segenggam dan kemudian jemurkan sehingga kering,” ujarnya lagi.

Bila sudah kering kata beliau daun itu direbus dengan tiga gelas air mentah sehingga pekat atau tinggal lebi kurang segelas air mentah.”Bila sudah suam minumlah sedikit demi sedikit beberapa kali sehingga habis,” jelasnya.

Selain dari itu menurut Dr. Azizul, akar dan batang pokok misai kucing juga boleh merawat penyakit tersebut. Kaedahnya adalah tumbuk kedua-duanya sehingga agak lumat.

“Kemudian, kisarkan dengan sedikit air dalam beberapa saat. Air kisan tersebut diambil dengan cara diprah atau tapis kemudian dicampukan dengan setengah air panas.Bila sudah suam, minumlah perlahan-lahan,” ujarnya.

Number of View :11263

Misai Kucing – Orthosiphon Stamineus

Misai Kucing adalah herba renek yang tumbuh cepat dan ketinggiannya boleh mencapai sehingga 1.5m. Daunnya tersusun dalam pasangan yang bertentangan, licin, berwarna hijau, berbentuk tirus di hujung dan di tepinya berjeriji. Tangkai daun pendek, lebih kurang 0.3cm panjang dan berwarna ungu-kemerahan. Batangnya bersegi empat, tumbuh tegak dan bercabang-cabang.

Nama Misai Kucing diberi sempena ciri bunganya yang unik, mempunyai filamen yang panjang menyerupai misai kucing. Di Malaysia, dua varieti telah dikenal pasti berdasarkan warna bunga iaitu bunga putih dan bunga ungu. Varieti bunga putih dikenali sebagai MOS1 dan varieti bunga ungu dikenali sebagai MOS2. Terdapat perbezaan dari segi pertumbuhan antara dua varieti ini.

Herba Misai Kucing telah digunakan sejak beratus-ratus tahun dahulu oleh pengamal perubatan tradisional untuk merawat penyakit berkaitan pundi kencing (seperti batu karang) dan buah pinggang.

Kandungan ortosifonim dan garam kalium (yang terdapat pada daunnya), merupakan komponen utama yang membantu larutnya asid urik, fosfat dan oksalat dalam tubuh manusia, terutama dalam hempedu ataupun ginjal sehingga dapat mencegah terjadinya endapan batu karang. Kandungan saponin dan tanin pada daun juga boleh mengubati penyakit keputihan yang dialami oleh sesetengah wanita. Daun Misai Kucing digunakan bersama daun hempedu bumi untuk melawaskan buang air kecil (bersifat diuretik), rawatan batu ginjal, reumatisme, sakit pinggang, radang ginjal, masuk angin, kencing manis dan demam. Tanaman ini juga boleh digunakan sebagai bahan antialergi.

Misai Kucing banyak terdapat di kawasan lapang seperti di tepi jalan dan kawasan tanah terbiar samada kawasan tanah rendah atau tinggi. Selain tumbuh secara liar, Misai Kucing juga ditanam di kawasan rumah sebagai tanaman hiasan kerana bunganya yang menarik.


.

Number of View :4934