Buah Kesusu

kesusu

Semasa saya mula-mula sampai di Taman Pertanian Sabah, buah yang menarik pandangan mata saya ialah buah Kesusu. Nak tahu kenapa?

Buah Kesusu atau nama saintifiknya Prainea limpato merupakan sejenis buah yang saya anggap ganas unik kerana mempunyai rupa bentuk yang tidak seperti buah-buahan yang lain. Buah ini  dikatakan berasal dari Borneo, namun menurut rujukan ia juga dipercayai terdapat di Semenanjung Malaysia. Selain nama kesusu, nama lain yang digunakan ialah seperti Buruni, Ematak, dan Karon.

kesusu2

Gambar di atas merupakan peringkat di mana buah yang masih putik memenuhi setiap ranting pokok. Benjolan akan mula keluar sedikit demi sedikit pada buah yang putik sehingga lengkap sepenuhnya menyerupai buah sebenar.

kesusu3

Buah yang telah masak akan bertukar warna oren hijauan. Cara nak makan buah ini ialah dengan memulas benjol tersebut dan terus masuk ke dalam rongga mulut. Lidah anda akan merasai sedikit masam dan kadangkala sedikit manis.

Anda semua pernah lihat ke buah ini? Di mana ? Bila ?

Number of View :38299

Tolong jawab soalan saya !

Semenjak saya menulis Blog lebih dari 2 tahun, pelbagai kiriman email yang datang.. Pelbagai soalan yang saya terima.. Ada yang boleh di jawab, saya akan terus jawab. Tetapi kalau soalan yang memang mencabar, saya terpaksalah menangguhkan dahulu dan ada yang terus saya terlupa terus. Namun, sejak akhir ini, saya tidak mempunyai kesempatan untuk menjawab ke semua persoalan.. Jadi sempena nak masuk tahun baru ni, saya memohon maaf sekiranya anda menanti jawapan yang tak berbalas dari saya.

Oleh yang demikian, beberapa soalan sempat saya copy&paste dari email saya untuk tatapan para pembaca yang budiman. Harapan saya, andai ada di kalangan kita yang memang tahu atau ada pengalaman mengenainya, bolehlah bantu saudara kita yang ingin mengetahuinya.

soalan11
Buat pengetahuan encik fazli , saya masih terlalu baru dan sedang belajar mendalami bidang pertanian ini sebelum saya sepenuhnya menceburkan diri… saya amat berminat dalam projek tanaman serai tetapi kekurangan maklumat dan strategi pemasarannya sedikit kabur untuk saya fahami… seandainya encik fazli dapat berkongsi dan memberi sedikit tunjuk ajar kepada saya bagaimana harus saya memulakan langkah bagi projek tanaman serai ini amatlah saya hargai…  saya memerlukan tunjuk ajar dari mereka yang berpengalaman sebelum saya sepenuhnya mampu berdiri sendiri dan memulakan langkah seterusnya. Kiriman: aswadazreen @ yahoo.com.

soalan2

Saya ingin meminta tolong dari en.fazlisham berkenaan pertanian.. saya nak tahu lebih lanjut tentang pokok delima iaitu dari pembenihan, penanaman, penjagaan serta penyakit.. saya berminat untuk membuka ladang delima.. saya baru bercadang untuk membuka ladang delima ini di kuala nerang kedah.. buat masa sekarang ni saya masih dalam proses research maklumat untuk tanaman delima,limau dan betik secara komersial kerana saya mendapati pasaran tanaman ini boleh pergi jauh. Kiriman:an_serame@yahoo.com.my

soalan3

Sdr Fazlisyam, Jika sekiranya kumpulan petani di kg Kundasang Ranau, akan melawat kestesen Mardi Comeron Highland nak belajar dan melancung kat sana, berapa agaknya belanja satu orang, sampai kesitu. Adakan kami perlu membuat tempahan tempat atau disebaliknya, agak2 10 orang petani yang minat menanam anggur dan epal. Ada potensi tenaman ini dipasar disabah.. Kiriman: madilijakir @ yahoo.com

soalan4

Saya ada satu permasalahan, saya ada menanam pokok brocolli dalam pasu. Pokoknya subur dan sudah berumur 4 bulan. Tapi belum lagi mengeluarkan hasilnya. Sy memohon agar tuan boleh memberi pendapat atau tips untuk mendapatkan hasilnya. Kiriman: maimon.abdkarim@gmail.com

…bersambung,….

Number of View :3832

Kabal Madu – Serapit

kabalmadu

Kunjungan ke Taman Pertanian Sabah sedikit sebanyak menemukan saya beberapa spesis baru yang jarang atau tidak ditemui di Semenanjung Malaysia. Benarlah kata orang tua-tua lama-lama. Semakin jauh kita berjalan.. kita rasa semakin banyak kita belajar.. namun hakikatnya semakin banyak lagi yang kita tidak ketahui.. Ilmu yang ada pada diri kita sebenarnya diibaratkan sebagai sebesar biji sawi.. terlalu kecil dan terlalu sedikit….tazkirah la pulak ! Jadi TIDAK  usahlah kita kedekut ilmu !! Biarpun ilmu kita ada 1 tetapi jika dimanfaatkan kepada 1,000 orang, sudah tentu banyak ganjarannya. Betul tak Ustaz Akhil Hayy?

kabalmadu2

Kabal Madu atau nama saitifiknya Willughbeia angustifolia merupakan tumbuhan yang menjalar dan memerlukan pokok tumpangan yang tinggi bagi pokok ini membina kanopinya sendiri. Ia berasal dari Borneo dan juga dikenali sebagai pokok Serapit.  Sekali pandang memang saya sendiri tidak perasan bahawa pokok ini merupakan pokok menjalar. Ini kerana kanopi pokok ini terlalu rimbun sehingga menutupi pokok tumpangan.

kabalmadu3

Beginilah rupa buah yang sudah masak dan boleh dimakan begitu sahaja. Namun, hati-hati dengan getahnya. Buah ini merupakan sejenis buah yang mengeluarkan getah pada kulit dalamnya. Kalau sudah terkena isi, rasanya tentu kurang sedap.

Anda yang berada di Sabah sudah tentu pernah lihat buah atau pokok  ini tetapi kepada anda yang berada di Semenanjung, pernahkah anda temui pokok ini di halaman rumah kampung anda?

Number of View :17916

Pasar Tamu Tenom

sayur

Hari ke dua berada di Tenom, saya berkesempatan berkunjung ke pasar tamu melihat pelbagai hasil-hasil dari sumber alam dijual.

sayur2

Kebanyakkan hasil-hasil tani yang dijual sememangnya sukar dijumpai atau tidak terdapat di pasar-pasar tani di Semenanjung.

sayur3

Gambar di atas ini adalah kuih seperti kuih pau tetapi yang menariknya ia mempunyai macam-macam warna…

sayur4

Barang yang bewarna putih tu saya dah lupa apa bendanya tetapi yang sebelahnya tu adalah belacan..

sayur5

Di pasar tamu, kalau anda berkesempatan pergi anda boleh lihat pelbagai jenis labu ada di jual, ada kecil .. ada yang besar.. ada yang bulat.. ada yang lonjong…

sayur6

Kalau tak silap, gambar di atas ini ialah daun bawang bersama bebawangnya turut dijual..

sayur7

Daun di atas ni saya tak sempat tanya pada tuannya.. tapi seakan daun bawang juga..

sayur8

Biji benih pelbagai jenis sayur-sayuran juga turut dijual.. Biji benih tersebut ada yang diimport dan yang dihasilkan sendiri..

sayur9

Tidak ketinggalan juga daun tembakau dan ragi juga ada terdapat di pasar tamu ini..

sayur10

Anak benih pokok tomato yang dibalut dengan suratkhabar basah juga mempunyai pembelinya tersendiri..

sayur12

Bukan itu sahaja, pokok puding pun ada dijual di sini..

sayur13

Benih sayur petola yang masih belum diproses pun ada dijual juga di sini. Kalau di tempat lain memang susah nak jumpa..

sayur11

Benda di atas ini saya tidak pasti apa namanya. Ada orang Sabah yang boleh beritahu ke?

sayur14

Kepada yang suka makan siput, di sini juga ada dijual. Ia seakan siput sedut yang bezanya warnya lebih hitam.

kudalaut

Kuda laut pun ada dijual..

ikanmasin

dan sebelum pulang sempat saya mengambil gambar pengusaha yang menjual ikan masin hanya di atas kenderaan..

Number of View :10979

Taman Pertanian Sabah Tenom

jompigitaman2009

Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Tenom mengambil masa lebih 2 jam membuatkan ramai di antara kami mengalami simptom seperti mabuk laut. Masa kan tidak, jalanraya seperti ular kena palu dan pendakian turun naik bukit membuatkan kami terpaksa mengurut perut (rasa loya).  Akhirnya diizinkan juga saya menjejakkan kaki ke Taman Pertanian Sabah yang terletak di Lagud Seberang, Tenom.

Taman seluas 202 hektar ini telah dibuka sejak tahun 2000 merupakan Taman yang berkonsepkan agro-pelancongan. Ia turut dilengkapi dengan taman hiasan, taman evolusi, taman hoya, pusat lebah, koleksi germplasm, orkid asli, muzium hidup tanaman dan lain-lain lagi.

jom_pigitaman2009
Di Taman Pertanian Sabah ini juga, terdapat pelbagai keajaiban spesies tumbuhan tropika dan juga kepelbagaian spesies tumbuhan asli. Pada kebiasaanya, sebanyak tiga pesta diadakan setiap tahun antaranya Karnival Ulang Tahun Taman Pertanian Sabah (Mac), Pesta Bunga dan Buah (Ogos) dan Pesta Jom Pigi Taman (Disember).

jompigitaman_2009

Semasa kunjungan saya ke sana, Pesta Jom Pigi Taman ( 5-6 Disember 2009 ) sedang berlangsung dan telah dirasmikan oleh Pengarah Pertanian Sabah. Ia merupakan satu acara tahunan yang diadakan bagi mempromosikan Taman Pertanian Sabah ke seluruh negara dan negeri Sabah khususnya.

jompigi_taman2009

Persekitaran Taman Pertanian Sabah menarik pandangan saya. Kehijauan dedaunan dan kepelbagaian spesis tumbuhan memukau hati siapa yang melihat. Bagi saya ia merupakan Taman yang paling menarik yang pernah saya kunjungi. Walau bagaimanapun, dengan masa yang singkat membuatkan saya tidak sempat untuk menjelajah keseluruhan Taman yang luas ini.

nadir

Semasa acara ‘Pesta Jom Pigi Taman’ ini diadakan, pelbagai aktiviti dijalankan bagi menarik minat pengunjung dan pelancong. Pameran buah-buahan nadir yang terdapat di Sabah sememangnya menarik sesiapa sahaja yang berkunjung ke sana. Pelbagai jenis buah-buahan yang unik dan pelik yang mungkin tidak anda dapat lihat di Semenanjung terdapat di sini.

nadir2

Terdapat juga pelbagai pertandingan diadakan seperti pertandingan masakan ikan tilapia…

pertandingan

Pertandingan Gubahan Bungan Hantaran…

pertandingan2

Pertandingan Gubahan Bungan Meja…

pertandingan3

Pertandingan Bunga Kaktus…dan pelbagai petandingan lagi.

pertandingan4

Tidak ketinggalan juga pelbagai jenis jualan produk pertanian, anak pokok dan lain-lain lagi yang tidak dapat saya tunjukkan di sini..

jualan

Antaranya adalah seperti umbut peach palm dan buah avokado..

jualan2

Pada artikel akan datang saya akan memperkenalkan buah-buah nadir yang pelik lagi ajaib untuk tatapan anda..

Number of View :19381